پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: kaabi_ir

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

اشک و گریه مسئولیت آفرین و حرکت بخش.

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶ ق.ظ



صبح امروز و با آغاز مراسمات عزاداری محرم الحرام آیة الله کعبی در برنامه نمادین نوای محرم منطقه چهار آموزش و پرورش شهرستان اهواز حضور یافتند و سخنرانی کردند.

آیة الله کعبی گفتند:

تشکر می کنم از ابتکار عمل آموزش و پرورش استان خوزستان و مسئولین محترم ناحیه چهار بابت ایجاد نمای نمادین نوای ماه محرم.

نوای محرم در امتداد رسالت آموزش و پرورش است. 

فلسفه آموزش پرورش اسلامی رشد معنویت رشد عقلانیت و انسانپروری است. 

 متاسفانه در نگاه کلاسیک به آموزش و پرورش تنها به ارزیابی تحصیلی، آن هم تنها بر پایه نمرات پرداخته می شود.

برنامه نوای محرم متن برنامه آموزش و پرورش است. 

به جوانان عزیز، مومن و ولایی کوی علوی در مدرسه نمونه خاتم الانبیا که پر شور و با انگیزه در این مجلس حاضر شدند تبریک می گویم و خوشحالم که این چهره های مصمم و با عزم و انگیزه را میبینم.


یک سوال و پاسخ 


سوال این است که چگونه کربلا شکل گرفت و چرا مکتب عاشورا مکتب ماندگاری برای انسانیت و بشریت شد؟

پاسخ های مختلفی می توان به این سوال داد به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در فضای انقلاب اسلامی پاسخ های زیادی داده شده که من تعدادی از این پاسخ ها را ذکر می کنم و پاسخ برتر را بر می گزینم

چرا که مدرسه محرم  صرفا مدرسه عاطفه و گریه نیست مدرسه عقلانی هم هست 

پاسخ اول 

گفته می شود این حادثه یک امر غیبی است و یک تراژدی  است که در ازل نوشته شده و خدا خواسته که امام حسین شهید شود. اصحاب و اهل بیتش شهید شوند و این اتفاق بیافتد و استناد می کنند به کلام؛

« شاءالله ان یرانی قتیلا و شاء الله یراهن سبایا»

 در واقع توجیه می کنند که  قضا و قدر الهی است. 

در این پاسخ باز می توان چند نگاه به قضا و قدر الهی داشت 

نگاه تسلیم و نگاهی که از دلش هیچ حرکتی ساخته نمی شود این نگاه توسط مکتب امام حسین و حضرت زینب محکوم شده و بنی امیه سعی می کردمد همین نگاه را ترویج کنند انجا که یزید به حضرت زینب گفت: کیف رایت صنع الله بکم 

حضرت فرمود ما رایت الا جمیلا و بعد اینکه کار خود شما بود.

قضا و قدر الهی عامل حرکت و برنامه ریزی و نفی کننده مدیریت بشری چه مثبت و منفی نیست 

در فاجعه بی نظیر منا مفتی وهابیت با ریشخند گفت قضا و قدر الهی است اما میدانیم که اراده و خواست خدا نفی کننده سوء مدیریت نیست و عاشورا را هم نمی توان اینطور توجیه کرد این تفسیر صد در صد غلطی است.


تفسیر دوم تفسیری مسیحی است

مسیحیت معتقدند مسیح به صلیب کشیده شد تا گناهان مسیحیت بخشیده شود.این منطق را منطق فدا می نامیم. منطق فدا را عده ای در مکتب عاشورا بیان می کنند که امام شهید شد تابا اشک حسینی گناهان ما بخشیده شود.


«من بکی او تباکی وجبت له الجنة»


در این زمینه باید گفت فداکاری حسینی رفع تکلیف و سلب مسئولیت از انسانها نمی کند. 

حسین برای توجیه بی ارضه گی های بشریت شهید نشد.

این تفسیر هم بر اساس آیات و روایات و عقل و اجماع و از نگاه همه مراجع تقلید و علمای سلف  تفسیر غلطی است.

 ما مدافع منطق گریه و اشک و عزاداری هستیم اما اشک و گریه مسئولیت آفرین و حرکت بخش.


گریه ای که جوشش عاطفه ها است و برگرفته از حکمت روشنی است. 

«بکاء المومن من قلبه و بکاء المنافق من هامته.»


تفسیر سوم که چرا کربلا اتفاق افتاد تفسیر سیاسی است؛

 در تفسیر سیاسی می گویند دعوایی بوده و امام حسین خود را احق می دانست و می خواست حکومت کند و انقلاب ناکامی برای تشکیل حکومت داشت.

این تفسیر هم صد در صد غلط است امام حسین اگر می توانست حکومت تشکیل می داد اما حکومت یکی از اجزاء و مولفه های حرکت حسینی بود و همه آن نبود این تفسیر سیاسی هم غلط است.


تفسیر چهارم می گویند: هدف امام حسین حکومت نبود بلکه اصلاح اوضاع جامعه بود و استناد می کنند به روایت «إنی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما بل خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی رسول الله» 

امام حسین ع فرمود به معنای اصلاح


این تفسیر را تا حدی می توانیم قبول کنیم اما با توضیحاتی و آن اینکه این اصلاحات حسینی مختص زمان امام نبود بلکه فرازمانی و فرامکانی و در پهنه تاریخ بود.

 هرگاه جامعه ای با الگو گرفتن از نهضت حسینی بخواهد از عقب ماندگی به سمت پیشرفت حرکت کند نهضت حسینی الگو است 

الگوی تمدن پیشرفت، عدالت، علم آگاهی، عزت و سربلندی و الگوی آزادگی است. 

به این معنی کربلا چرا اتفاق افتاد درست خواهد بود و نوای محرم نوای نهضت حسینی اصلاح مدارانه و حضور آگاهی بخش و تاثیر گذار برای ایجاد تحول در محیطی که در آن زندگی می کنیم خواهد بود.


هر کسی به فراخور حال خود می تواند از نهضت حسینی الگو بگیرد.


نهضت حسینی نقشه الهی برای احیای دین و انسانیت و تبیین آرمانهای انسانی بود.

یک شخص حسینی بر پایه نهضت حسینی می تواند تحول آفرین باشد.

امام حسین و نهضت حسینی فرامذهبی و حتی فرا دینی است و یک نهضت بشری است. 




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی