پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: kaabi_ir

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

سرانجام سرباز فداکار اسلام مدافع حرم نادر حمید به خیل شهیدان پیوست.پیام تبریک و تسلیت آیت الله کعبی به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم


قال الله تعالی فی محکم کتابه : ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻳُﺪَﺍﻓِﻊُ ﻋَﻦِ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﺎ ﻳُﺤِﺐُّ ﻛُﻞَّ ﺧَﻮَّﺍﻥٍﻛَﻔُﻮﺭٍ ‏.ﺃُﺫِﻥَ ﻟِﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻘَﺎﺗَﻠُﻮﻥَ ﺑِﺄَﻧَّﻬُﻢْ ﻇُﻠِﻤُﻮﺍ ﻭَﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﻠَﻰ ﻧَﺼْﺮِﻫِﻢ لقدیر.


سرانجام جانباز فداکار مدافع حرم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در ایام سوگواری مولایش ابا عبدالله الحسین عروج کرد و به ملکوت اعلی پیوست. 

بسیجی فعال و مخلص جناب آقای حاج نادر حمید به خیل شهیدان مدافع حرم پیوست.

این شهید سعید نماد ایمان و تقوی و صداقت و اخلاص و نماد اراده و تلاش و فداکاری در راه خدا و در مسیر نورانی امام و رهبری و شهدای والامقام بود و در مصاف رژیم صهیونیستی و مزدوران تکفیری اموی «النصرة» اخیرا در منطقه قنیطره جراحت سختی دید و امروز به لقاءالله شتافت.

تداوم راه نورانی این شهیدان، مقاومت و حرکت در مسیر باورها و ارزشهای الهی و خط امام و رهبری و دفاع از ولایت فقیه است.

شهادت این سرباز فداکار اسلام را به ساحت اقدس ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم ملت بزرگ ایران و مردم شهید پرور خوزستان و اهواز قهرمان و همرزمان و بسیجیان و بستگان و علی الخصوص خانواده این شهید تبریک و تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل برای کلیه داغدیدگان و حشر با محمد و آل محمد و شهدای کربلا برای این شهید سرافراز خواهانم.

بمنه و کرمه الأقل عباس کعبی 

1394/7/26



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله کعبی؛ صبح دیروز همایش خادمین شهدا استان خوزستان در تالار همایشهای مجتمع فجر برگزار گردید. در این همایش که با حضور ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازان و همچنین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار فضلی برگزار گردید، آیت الله کعبی طی سخنرانی خود در این همایش گفتند:


حقیقتا شهدای ما هر کدامشان یک امام زاده اند حضور در مشهد شهیدان و خدمت  به شهدا باعث معرفت، بصیرت، تقوا، نورانیت و تقویت عزم و ارادهدها و تحول پایه تی در فرهنگ و ساخت معنویت و ایمان جامعه اسلامی و ایستادگی در مقابل جنگ نرم دشمن می شود. 

نکاتی که به زبان آوردم  شعار نیست و مبتنی بر آرمان و واقعیتهای انقلاب اسلامی است.

با رنگ جبهه رنگ خدایی به خود می گیریم و متحول می شویم .باید قدر بدانیم.

ما وامدار هشت سال دفاع مقدس و جانبازان و شهدای عزیز و خاک جبهه ها هستیم.

و این پیام و نوا و شور و نشاط دفاع مقدس امروز در جبه های سوریه و عراق و یمن نقش آفرین است و این روحیه منتقل شده و کتابهای رزمندگان به زبان عربی ترجمه شده و چقدر تحول ایجاد کرده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی ایشان ظهر امروز با حضور در مصلی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در جمع فرهنگیان و مدیران و معلمان ستاد آموزش و پرورش سخنرانی کردند.
گزیده ای از سخنرانی ایشان با موضوع انسان سازی به این شرح است؛


أعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا الله من الطالبین بثأره

نقطه اتصال آموزش و پرورش و نهضت حسینی انسان سازی است.

 خصوصا هجده سالگی و بهترین سن را آموزش و پرورش در اختیار می گیرد تا انسانهای پخته ای را تحویل جامعه بدهد.
برای ساخت انسان و ایحاد یک جامعه نمونه بر این اساس عناصری مورد نیاز است.

اولا؛ اندیشه متعالی 
ثانیا: رهبری میدانی و مدیریت بایسته بر پایه اندیشه هدایت، حمایت و نظارت.
ثالثا؛ مدیران شایسته و همراه و همکار این رهبر میدانی.
عنصر چهارم: بستر و فضای آماده برای انسان سازی.

عنصر پنجم: واقع نگری و عزم و اراده و مقاومت و پیشبرد.

این پنج عنصر اگر باشند می توان انسان ساخت و ساخت انسان از هر امر و تولید دیگر سخت تر است.

این پنج عنصر در عرصه اجتماع پیدا می شود.
در دوران پیامبر این پنج عنصر وجود داشت. وحی همان اندیشه متعالی بود و  رهبری میدانی پیامبر و مدیران شایسته تر بیت یافته پبامبر فضا و محیط آماده برای پذیرش معارف و اسلام توانست محیطی جاهلی را به محیطی تمدنی تبدبل کند.

بعد از رحلت پیامبر عنصر اندیشه وجود داشت اما برش انحرافی در مساله رهبری ایجاد شد.

این انحراف در رهبری باعث انحراف در اندیشه متعالی شد و به جای ساخت مدیران،  خواص جامعه برای امتیاز طلبی کار را به جایی رساندند، که محیط، محیط استیلا و سلطه شد.
 اسلام  تبدیل بهذصورتی رسمی شد که در سایه آن هرکس به فکر خویش بود.
 در زمان امام علی هم اندیشه وجود داشت و رهبری بود، اما نه محیط آماده بود و نه مدیران و یاران پای کار وجود داشت و فضا تسلیم معاویه شد و از دل ولی امر مسلمین، پادشاهی مطلق بنی امیه ساخته شد و امام حسین علیه السلام به مسلخ رفت.
با اسم اسلام بنی امیه چه کارها نکردند و تنها راه انسان سازی در دستگاه حسین علیه السلام فداکاری در آن حد بود.
 
کربلا نماد عزم و اراده ولایت برای ساخت انسان با پمپاژ عزم و اراده به بشریت بر پایه خون و شهادت بود.
 
و چاره ای جز ایثار و فدا در این حد نبود و آن تراژدی غم بار اسلامی رغم خورد و مبنا شد برای جوشش عواطف عمیق انسانی در فرا زمان و فرامکان.
 
برای انسان سازی بر این پنج پایه سه کار بلند باید انجام شود؛
 
ایجاد عزم و اراده 

توانمندسازی یعنی شخصیت توانمند

و هدفگذاری یعنی اینکه برای رسیدن به اهداف، جوان طراحی داشته باشد و ما طراحی داشته باشیم.

سوال
 این انسان مطلوب چه شاخصه هایی دارد؟ به اختصار و فهرست وار بیان می کنیم.
دو دیدگاه هست؛
 یک اینکه انسانی تسلیم شده تربیت کنیم که چشم قربان گوباشد و چیزی نفهمد و داده هایی تحویل دهد.

و نوع دیگر نگاه قدرت ابداع و خلاقیت را بالا بیاوریم.
 اسلام دومی را تایید می کند .

زیر ساخت شخصیت مطلوب اسلام رشد عقلانی است «من لا عقل له لا دین له» 
شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از شخصی بسیار تعریف کرد. امام پرسید کیف عقله؟
عقلش چگونه است؟! و بعد ادامه دادند «الثواب بقدر العقل»

اگر عقل که پایه تفکر پیشرفت، خلاقیت و تولید است  بالا نرود جامعه عقب مانده ای خواهیم داشت.

با عقل  حتی دین باوری ایجاد می شود و دین و ایمان بر پایه عقل بالا می رود.

شاخص دوم بر پایه عقلانیت ایمان به خدای متعال؛ ایمان عمیق به خالق رب، ولی، قادر، متعال حکیم رازق.

و ایمان بر پایه عقل می جوشد نه روشنفکر نمایی و نه تحجر ما در این  دو طرف گاهی می ایستیم و جامعه را به طرف مطلوب پیش نمی بریم اسلام دین عقلانیت و دینداری توأمان است.

عنصر سوم عدالت است بلاخره این دو، یعنی عقلانیت و ایمان، بینشی می دهد که جهان بر پایه عدل ساخته شود و عدل هم بر پایه مدرکات عقل عملی به دست می آید.

عنصر چهارم بعد عاطفی است دل باید کانون عاطفه باشد و اینها با تربیت ممکن است.
 
بر پایه این چهار عنصر می رسیم به عنصر مهم خانواده بنیادی و ارتباط با پدر و مادر بسیار مهم است.
 
وبعد از آن کار آفرینی هم جزء آموزشها باید باشد.
 دانش آموز و جوان باید خلاقیت داشته باشد و عقل معاش داشته باشد. 
اسلام تشویق می کند به پول در آوردن.
 
_ پرهیز از اصراف 
_ افزایش بهره وری 
_ ایجاد نشاط و امید به آینده و اینکه جوانان می توانند محیط پیرامون را تغییر دهند.

ساخت انسان و این نوع انسان سازی امروز در برنامه های آموزش و پرورش متاسفانه فوق برنامه است در حالی که باید متن برنامه باشد .

 انسان سازی قابل اندازه گیری با نمره نیست.
ما از این فلسفه آموزش و پرورش امروز فاصله داریم.

یگی از نگاهها به آموزش و پرورش باید این باشد که تولید کننده انسان است و متناسب با آن، سطح آموزش معلمان، حقوق و تکریم آنها نیز باید متحول شود.
اگر کشور بخواهد متحول شود و به قله برسد آموزش پرورش اولویت برنامه توسعه بر پایه یک برنامه معقول باید باشد.


دفتر آیت الله کعبی در دهه اول محرم الحرام مجلس عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام را برگزار می کند.


آیت الله کعبی با حضور در محل ستاد کل نیروی انتظامی استان خوزستان، سخنرانی کردند 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله کعبی، سخنرانی ایشان به این شرح است؛



قال الله تعالی في محکم کتابه و مبرم خطابه: ﻓَﺄَﻗِﻢْ ﻭَﺟْﻬَﮏَ ﻟِﻠﺪِّﯾﻦِ ﺣَﻨِﯿﻔًﺎ ۚ ﻓِﻄْﺮَﺕَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟَّﺘِﯽ ﻓَﻄَﺮَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻋَﻠَﯿْﻬَﺎ ۚ ﻟَﺎ ﺗَﺒْﺪِﯾﻞَ ﻟِﺨَﻠْﻖِ

ﺍﻟﻠَّﻪِ ۚ ﺫَٰﻟِﮏَ ﺍﻟﺪِّﯾﻦُ ﺍﻟْﻘَﯿِّﻢُ ﻭَﻟَﮑِﻦَّ ﺃَﮐْﺜَﺮَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻟَﺎ ﯾَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ.

توفیقی است تا در جلسه زیارت عاشورای ستاد کل نیروی انتظامی استان خوزستان  خدمتتان برسم. خوشحالیم که در خدمت شما نیروی انتظامی و پلیس خدوم و پای کار عرصه های خدمت به مردم و نظام هستیم.

در زمینه نهضت حسینی این نهضت و دلباختگی به امام حسین و اصحاب پاکباخته اش امری فطری است.

 چون امام حسین علیه السلام در روح و روان همه انسانهای آزاده و انسانهای بیدار هست. 

من در غالب یک سوال و پاسخ می خواهم از زاویه و منظری به این نهضت بپردازم؛

 و آن این است که سر جاودانگی کربلا چیست و ما چرا به کربلا و حسین بن علی وابسته ایم و عاشورایی هستیم و این ویژگی از کجا ایجاد شده است؟


نویسندگان و محققان و نظریه پردازان نهضت عاشورا با رویکردهای فسلسفی، عرفانی، تاریخی و سیاسی ...  به این مطلب پرداخته اند و هرکدام گوشه ای را تبیین کرده اند اما در مجموع همه این نظریه ها به چند مطلب پایه ای برمی گردد.


 اولا اینکه امام را شهید ازلی و کربلا را یک حادثه و خواست و قدر الهی میدانند. می توانیم از این نگاه، با عنوان  «شهید آگاه» تعبیر کنیم.


 اینکه امام حسین علیه السلام تسلیم خواست خدا بود و استنادات تاریخی بسیاری بر این مورد ذکر می شود.


 از جمله اینکه همه انبیا بر امام گریستند و تولد امام حتی توأم با یک روضه غمبار بود.

پس امام حسین علیه السلام از تولد برای این کار ساخته شد و از ازل قرار بر همین بود. و اصلا این نوشته شده بود.

 و استناد می کنند به این مطلب که «شاءالله أن یراني قتیلا و شاء الله أن یراهن سبایا»

به این نظریه می گویند نظریه شهید آگاه و با همین نام کتابی هست از آیة الله العظمی صافی گلپایگانی.

 

خوب این بعدی از کربلا است اما نمی توان  اسرار کربلا را در این مورد خلاصه کنیم آن موقع حادثه عظیم کربلا درس آموز نخواهد بود و قضا و قدر الهی تعمدها را نفی نمی کند.


نظریه دوم: اینکه امام حسین و یارانش شهید اشک و آه و ناله اند و هدف از کربلا همین آه و ناله ها است که از ازل بوده در زمان حادثه اتفاق افتاد و ادامه خواهد داشت کربلا نماد جوشش عواطف انسانی مقدس است به گونه ای که این اشک انسان را پاک می کند و امام حسین شهید اشک و ناله است أنا قتیل العبرات  اصلا امام شهید شده تا ما عزاداری کنیم و اشک و ناله بزنیم و حتی عزاداری که مختص انسان نیست و جنیان هم گریه کردند و اصلا عالم در آن هنگام تغییر کرد. انسانی که فطرت پاک داشته باشد حتما گریه می کند و اشک می ریزند.

و استناد می کنند هم که من بکی أو أبکی وجبت له الجنة


نسبت به اشک و ناله هم همین است و فرهنگی شبیه فرهنگ مسیحی به راه افتاده است. 

متاسفانه تعداد قابل توجهی از عوام شیعه فکر می کنند فلسفه عاشورا فقط همین اشک است و در طول سال هرگناهی می خواهد می کنند.

این هم تحلیلی بسیار غلط از کربلا است.

بلکه اشکی که از عمق جان بر می خیزد و می تواند تحولی باطنی ایجاد کند ارزش دارد.


نظریه سوم؛ کربلا را تفسیر شخصی کردن اینکه بگوییم شهید دلباخته الهی و شهید عرفان و اینکه امام حسین علیه السلام در قتلگاه هم با خدا راز و نیاز می کرد و امام حسین عنصر عرفان و بندگی خدا را در کربلا برجسته کرد 

خوب این هم هست اما این هم تمام جنبه کربلا نیست.

 

تحلیل چهارم؛  شهید انقلابی که امام حسین ع می خواست بر علیه یزید انقلاب کند و حرکت کرد و در سال 61 هجری برای انقلاب بر علیه پادشاهی یزید قیام کرد که نظام پیامبر را تبدیل کرده بودند به نظام پادشاهی و امام موفق نشد و شهید شد و شکست خورد و ما متاسفیم که چرا نتوانست حکومت تشکیل دهد و استناد می کنند به حوادث تاریخی در این باره و فرستادن مسلم بن عقیل و از این قبیل.

نه اینکه امام علیه السلام دنبال انقلاب نبود اما این لایه ظاهری کربلا است و جزء العلة است و نه تمام العلة.


و نظریه پنجمی هم هست ؛ شهید اصلاح جامعه شهید امر به معروف و نهی از منکر و استناد می کنند به این جمله امام؛ ِﻧّﻰ ﻟَﻢْ ﺃَﺧْﺮُﺝْ ﺃَﺷِﺮًﺍ ﻭَﻻ ﺑَﻄَﺮًﺍ...

یعنی انقلاب من انقلاب طغیانگری و تشکیل حکومت رفاه و انقلاب ظلم و فساد نیست بلکه انما خرجت لطلب الإصلاح من برای اصلاح امور امت و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم این هم یک تحلیل است و اینکه فلسفه نهضت این است و شهید مطهری بیشتر این مورد امر به معروف و نهی از منکر را برجسته می کند و این تحلیل فقط درست است.


البته در مورد این موضوع سوال و جوابی مطرح می شود که به اختصار به خاطر اهمیت آن مطرح می کنیم؛

 اما امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط دارد؛

اول؛علم به معروف توسط آمر به معروف دو؛مرتکب اصرار بر ادامه منکر داشته باشد سه؛مفسده و ضرر برای آمر نداشته باشد چهار؛ احتمال تاثیر هم شرط است.

اما این عناصر که در نهضت امام نبود.

نه بنی امیه متاثر می شد و این امر به معروف و نهی از منکر امام ضرر عظیم هم داشت. 

در جواب باید گفت:


این شرایط چهار گانه را در مورد امر به معروف و نهی از منکر شخصی می گویند اما در مورد منکرات اجتماعی بزرگ که باورها را از بین می برد آن موقع امر به معروف و نهی از منکر چنان اهمیت می یابد که حتی اگر مبتنی بر فدا شدن جان معصوم باشد واجب و لازم است.

 اما امر به معروف و نهی از منکر امام اصلاحاتی بود که در همه نسلها و عصرها ممکن است در برهه ای جامعه ای بتواند الگو بگیرد اما نهضت کربلا و عاشورا را نباید جنبه های باطنی عاشورا را به فراموشی بسپاریم.


 

تحلیل ششم از کربلا؛ شهید هدایت


  اینکه گفته می شود حل مشکلات بشری یعنی بحرانها و معضلات از طریق کربلا حل می شود و اشاره می کنند به این روایت پیامبر که انه مکتوب علی یمین العرش ن الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

اگر کسی باورها و ارزشهایش حسینی شود هدایت می شود و در طوفانها و مشکلات و بحرانها و رفتارها کربلا نجاتبخش است یعنی کربلا را نیاز داریم برای هدایت و حل مشکلات بشری باز این یکی از جنبه های کربلا است و همه آن نیست و خیلی ها با همین منبر حسین آدم شدند و زندگیشان متحول شد.


عنصر هفتم شهید احیاگر

احیاگر فطرت انسانی گوهر دین نور فطرت است انسان حیاتی نباتی حیوانی و انسانی دارد حیات نباتی همان نمو و رشد بر اثر خورد و خوراک است. حیات حیوانی حیات مبتنی بر غرائز است اما حیات انسانی حیات معنویت و علم و آگاهی و ارزشهای جاودان انسانی است و همه این ارزشها در واژه ای پنهان است به نام فطرت و این فطرت اصیل انسانی اساس است و همه دارای این فطرت هستند به شرطی که این فطرت زنده بماند.

مسأله احیاگری در کربلا مسأله ای فطری است 

در نهایت  همه این هفت نظریه درست است اما باید درست تفسیر شوند و نهضت حسینی باید جامع تفسیر شود .

ما می توانیم با نهضت حسینی زنده شویم پیشرفت کنیم و حرکت رو به جلو داشته باشیم.

زبان کربلا زبان فطرت است و زبانی قومی و منطقه ای نیست.

مدافع دلیر اسلام نادر حمید کتب الله له السلامة_ خطوط مقاومت سوریه_ در کنار آیت الله کعبی



در پی شهادت مجاهدان دلیر اسلام حاج حمید مختاربند و فرشاد حسونی زاده، آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری پیام تبریک و تسلیت دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی متن پیام به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم  قال الله تعالی:  ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا ولا تحزنوا وابشروا بالجنه التی کنتم توعدون سوره فصلت ایه 30  در استانه محرم الحرام' شاگردان مکتب حسینی' هجوم همه جانبه تروریستهای جنایتکارجبهه اموی (النصره)که با هدف نفوذدرغوطه غربی ورسیدن به دروازه های دمشق' صورت گرفت را سد کردند وباشکست سنگین دشمنان' نقشه شوم جانیان صهیونیست را نقش براب کردند' دراین مقاومت وپایمردی تاریخی سرهنگ پاسدار مجاهد فرشاد حسونی زاده وسرهنگ پاسدار مجاهدحمید مختاروندبه فوز عظیم شهادت نائل شدند وبسیجی فداکارنادر حمید جراحت سختی دید این مردان بزرگ الهی با ایمان واخلاص وصداقت وشجاعت وباعزم واراده محکم واستواردرصراط مستقیم الهی گام نهادند وبا اقتداﺀ به نهضت سید الشهداﺀ در میدان جهاد فی سبیل الله حماسه ماندگار ایثار وشهادت را رقم زدندعطرایثارومقاومت وفداکاری وشهامت وشهادت بدون شک یاری خدا وامدادفرشتگان الهی رادر اردوگاه سپاه اسلام وبشارت فتح وظفروپیروزیهای بزرگ را به همراه دارد'  شهادت این دو رادمردرشید یادگار دفاع مقدس را به ساحت اقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه ورهبرمعظم انقلاب وملت بزرگ ایران اسلامی ومردم مقاوم وصبور خوزستان بخصوص اهالی شهرهای قهرمان اهواز وشوشتر ورزمندگان وهمرزمان وپاسداران وبسیجیان عزیزوبستگان وخانواده های مکرمشان تبریک وتسلیت عرض می نمایم از خداوند تبارک وتعالی صبر جمیل واجر جزیل برای داغدیده گان ومغفرت ورضوان ورحمت واسعه الهی وبهشت برین وحشر بامحمد وال محمد برای این دوشهید سعید خواهانم ودعا می کنیم که خدای قادرمتعال به زودی لباس صحت وعافیت وشفای عاجل به برادر عزیز بسیجی مخلص اقای نادر حمید عنایت نماید بمنه وکرمه بحق محمد وال محمد الاقل - عباس کعبی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری23/ 7/ 1394



صبح امروز و با آغاز مراسمات عزاداری محرم الحرام آیة الله کعبی در برنامه نمادین نوای محرم منطقه چهار آموزش و پرورش شهرستان اهواز حضور یافتند و سخنرانی کردند.

آیة الله کعبی گفتند:

تشکر می کنم از ابتکار عمل آموزش و پرورش استان خوزستان و مسئولین محترم ناحیه چهار بابت ایجاد نمای نمادین نوای ماه محرم.

نوای محرم در امتداد رسالت آموزش و پرورش است. 

فلسفه آموزش پرورش اسلامی رشد معنویت رشد عقلانیت و انسانپروری است. 

 متاسفانه در نگاه کلاسیک به آموزش و پرورش تنها به ارزیابی تحصیلی، آن هم تنها بر پایه نمرات پرداخته می شود.

برنامه نوای محرم متن برنامه آموزش و پرورش است. 

به جوانان عزیز، مومن و ولایی کوی علوی در مدرسه نمونه خاتم الانبیا که پر شور و با انگیزه در این مجلس حاضر شدند تبریک می گویم و خوشحالم که این چهره های مصمم و با عزم و انگیزه را میبینم.


یک سوال و پاسخ 


سوال این است که چگونه کربلا شکل گرفت و چرا مکتب عاشورا مکتب ماندگاری برای انسانیت و بشریت شد؟

پاسخ های مختلفی می توان به این سوال داد به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در فضای انقلاب اسلامی پاسخ های زیادی داده شده که من تعدادی از این پاسخ ها را ذکر می کنم و پاسخ برتر را بر می گزینم

چرا که مدرسه محرم  صرفا مدرسه عاطفه و گریه نیست مدرسه عقلانی هم هست 

پاسخ اول 

گفته می شود این حادثه یک امر غیبی است و یک تراژدی  است که در ازل نوشته شده و خدا خواسته که امام حسین شهید شود. اصحاب و اهل بیتش شهید شوند و این اتفاق بیافتد و استناد می کنند به کلام؛

« شاءالله ان یرانی قتیلا و شاء الله یراهن سبایا»

 در واقع توجیه می کنند که  قضا و قدر الهی است. 

در این پاسخ باز می توان چند نگاه به قضا و قدر الهی داشت 

نگاه تسلیم و نگاهی که از دلش هیچ حرکتی ساخته نمی شود این نگاه توسط مکتب امام حسین و حضرت زینب محکوم شده و بنی امیه سعی می کردمد همین نگاه را ترویج کنند انجا که یزید به حضرت زینب گفت: کیف رایت صنع الله بکم 

حضرت فرمود ما رایت الا جمیلا و بعد اینکه کار خود شما بود.

قضا و قدر الهی عامل حرکت و برنامه ریزی و نفی کننده مدیریت بشری چه مثبت و منفی نیست 

در فاجعه بی نظیر منا مفتی وهابیت با ریشخند گفت قضا و قدر الهی است اما میدانیم که اراده و خواست خدا نفی کننده سوء مدیریت نیست و عاشورا را هم نمی توان اینطور توجیه کرد این تفسیر صد در صد غلطی است.


تفسیر دوم تفسیری مسیحی است

مسیحیت معتقدند مسیح به صلیب کشیده شد تا گناهان مسیحیت بخشیده شود.این منطق را منطق فدا می نامیم. منطق فدا را عده ای در مکتب عاشورا بیان می کنند که امام شهید شد تابا اشک حسینی گناهان ما بخشیده شود.


«من بکی او تباکی وجبت له الجنة»


در این زمینه باید گفت فداکاری حسینی رفع تکلیف و سلب مسئولیت از انسانها نمی کند. 

حسین برای توجیه بی ارضه گی های بشریت شهید نشد.

این تفسیر هم بر اساس آیات و روایات و عقل و اجماع و از نگاه همه مراجع تقلید و علمای سلف  تفسیر غلطی است.

 ما مدافع منطق گریه و اشک و عزاداری هستیم اما اشک و گریه مسئولیت آفرین و حرکت بخش.


گریه ای که جوشش عاطفه ها است و برگرفته از حکمت روشنی است. 

«بکاء المومن من قلبه و بکاء المنافق من هامته.»


تفسیر سوم که چرا کربلا اتفاق افتاد تفسیر سیاسی است؛

 در تفسیر سیاسی می گویند دعوایی بوده و امام حسین خود را احق می دانست و می خواست حکومت کند و انقلاب ناکامی برای تشکیل حکومت داشت.

این تفسیر هم صد در صد غلط است امام حسین اگر می توانست حکومت تشکیل می داد اما حکومت یکی از اجزاء و مولفه های حرکت حسینی بود و همه آن نبود این تفسیر سیاسی هم غلط است.


تفسیر چهارم می گویند: هدف امام حسین حکومت نبود بلکه اصلاح اوضاع جامعه بود و استناد می کنند به روایت «إنی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما بل خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی رسول الله» 

امام حسین ع فرمود به معنای اصلاح


این تفسیر را تا حدی می توانیم قبول کنیم اما با توضیحاتی و آن اینکه این اصلاحات حسینی مختص زمان امام نبود بلکه فرازمانی و فرامکانی و در پهنه تاریخ بود.

 هرگاه جامعه ای با الگو گرفتن از نهضت حسینی بخواهد از عقب ماندگی به سمت پیشرفت حرکت کند نهضت حسینی الگو است 

الگوی تمدن پیشرفت، عدالت، علم آگاهی، عزت و سربلندی و الگوی آزادگی است. 

به این معنی کربلا چرا اتفاق افتاد درست خواهد بود و نوای محرم نوای نهضت حسینی اصلاح مدارانه و حضور آگاهی بخش و تاثیر گذار برای ایجاد تحول در محیطی که در آن زندگی می کنیم خواهد بود.


هر کسی به فراخور حال خود می تواند از نهضت حسینی الگو بگیرد.


نهضت حسینی نقشه الهی برای احیای دین و انسانیت و تبیین آرمانهای انسانی بود.

یک شخص حسینی بر پایه نهضت حسینی می تواند تحول آفرین باشد.

امام حسین و نهضت حسینی فرامذهبی و حتی فرا دینی است و یک نهضت بشری است. 





جمعی از طلاب حوزه علمیه امام حسین علیه السلام طی مراسم با شکوهی به دست با برکت حضرت آیة الله کعبی معمم شدند.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی؛ در آستانه محرم الحرام حسینی مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام  تجمع با شکوه عاشورائیان حسینی را برگزار نمود. طی این مراسم نه تن از طلاب حوزه علمیه امام حسین علیه السلام توسط آیة الله کعبی معمم شدند.
حوزه علمیه امام حسین علیه السلام در سال 1389 در شهرستان اهواز و قم توسط آیت الله کعبی تأسیس گردید. این اولین مراسم تلبس به لباس شریف روحانیت است که در حوزه علمیه امام حسین علیه السلام برگزارمی گردد.
طلاب این حوزه علاوه بر دروس رایج حوزوی، در  دوره های تخصصی خطابه و ارشاد و همچنین بصیرتی مختص این حوزه مبارکه علمیه شرکت داشته اند.