پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: kaabi_ir

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

۱۱ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

عصر امروز آیت الله کعبی در جمع سه هزار نفری خانواده های معزز شهدای فاطمیون در حرم امام خمینی قدس سره الشریف سخنرانی کردند.


مایه بسی توفیق و مباهات است که در سالروز میلاد مبارک حضرت زینب کبری سلام الله علیها و پیام آور کربلا در محضر امام عظیم الشان و در جمع شما خانواده های معزز و مکرم شهدا برادران و خواهران لشکر مقدس و سرافراز فاطمیون و در جمع فرماندهان و روحانیت معظم مثل امروز گرد هم بیاییم.

زینب کبری سلام الله علیها، متانت را از جده اش خدیجه کبری و عفاف و نجابت را از مادرش فاطمه کبری و نیز فصاحت و بلاغت را از امیر المومنین پدرش و حلم را از امام حسن برادرش و ایستادگی و مدیریت بحران را از سرور و سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین به ارث برد. ایشان عالمه غیر معلمه و عابده آل علی علیه السلام بود به گونه ای که حتی در شب غمزده یازدهم محرم الحرام با وجود مسئولیت بزرگ رهبری غافله اسرا نافله شب را ترک نکرد.

 زینب کبری، رسانه بیداری و آگاهی و رسانه مقاومت بود، که مسئولیت رساندن پیام شهدا را به دوش کشید و شهدا و رزمندگان مقاومت و شهدای فاطمیون با پرچم صبر و مقاومت زینب در تاریخ معاصر حماسه بزرگی آفریدند، به طوری که لشکر بزرگ فاطمیون نقطعه عطف تاریخی در پیروزی اسلام ناب محمدی و احیای مکتب اهل بیت شد و پیروزی های مقاومت را به نام خود رقم زد.

لشکر مقدسی که با اخلاص و از یک هیئت شروع شد؛ هیئت ۲۲ نفره ای که فرمانده شهید این لشکر ابا حماد در مشهد شکل داده بودند و وقتی داعشی ها در سوریه اعلام کر ند میخواهند مرکز بنی امیه را احیا کنند و به نام بنی امیه پرچمی را علم کنند ایشان اعلام کرد فلسفه هیئت ما چیست؟ مگر نه برای این است که پرچم امام حسین علیه السلام را برافراشته نگه داریم؟ با دست خالی آمدند در زینیبیه به قصد رزمندگی و با گردانهای دیگر آشنا شدند و سنگ بنای گردان، تیپ شد و امروز لشکر فاطمیون را با اخلاصشان شکل دادند.

لشکری که امروز پر آوازه است و آمریکایی ها و صهیونیست ها و دنباله های آنان در منطقه از نام فاطمیون به وحشت می افتند. این بر پایه اخلاص و بر اساس رسالت هیئت و هیئت ها شکل گرفت و شما خانواده های مکرم شهدای فاطمیون، مادران، پدران، فرزندان، برادران، خواهران، همرزمان و همرزمان این شهدا کسانی که منتظر شهادتند باید به خود ببالند که پرچم عزت اسلام و مسلمین و پرچم یا حسین و یا زهرا و یا زینب و پرچم لبیک یا زینب را از بام جهان بر زینبیه برافراشته نگه داشته اید.

 شما مایه سرافرازی هستید. شهدای فاطمیون مرزهای تنگ جغرافیایی و عرقی و قومی را پشت سر گذاشتند و امروز حماسه سازان فاطمی نماد دفاع از حرم و حر یم ولایت شدند و ورای دفاع از حرم مبشر شکل گیری تمدن نوین اسلامی بر پایه علم و ایمان و دگرگونی  هموژنی قدرت بر پایه نظریه مقاومت هستند.

امروز محور مقاومت هم دولت ها و هم ملت ها معادلات جهانی را دگرگون کردند پیشروی راهبری مکتب اهل بیت در منطقه با پرچم مقاومت مدیون فاطمیون و شهدای سرافراز فاطمیون و شما خانواده معزز شهدا است

شما پیروز و سرافرازید 

از آیه شهادت چند پیام بزرگ را دریافت میکنیم پیام اول اینکه خداوند میگوید توهم و خیال اینکه شهدا مرده اند هم درست نیست شهداء زنده اند و زندگی نزد خدا است و البته حیات شهدا را ما حیات حقیقی و جاودان و تاثیرگذار می دانیم.  آیا منظور از این حیات حیات برزخی است که بعضی از مفسرین بزرگ می فرمایند؟ به نظر می آید علاوه بر حیات برزخی، شهدا در همین دنیا حیات واقعی دارند با این تفاوت که حیات خاکیان بستگی به جسم دارد اما حیات شهیدان حیات روح مجرد است و آنها حضور دارند

 شهدا بانشاطند و خوشنودند و بر بستگان و همتاهای خودو بر رزمندگان و مجاهدان اشراف دارند.

شهید غم و غصه ندارد و به رزمندگان دیگر بشارت میدهند به کسانی که راه شهدا را طی میکنند بشارت می دهند که نترسید و اندوهگین نباشید چون راه شهدا راه پیروزی است.

شب گذشته طلاب اهوازی حوزه علمیه امام حسین علیه السلام با آیت الله سید احمد خاتمی در شهر مقدس قم دیدار کردند. متن سخنان آیت الله سید احمد خاتمی در دیدار با طلاب حوزه علمیه امام حسین علیه السلام که از سال ۸۹ با تولیت آیت الله کعبی در اهواز تاسیس گردیده است به این شرح می باشد.



عرض سلام و ادب دارم محضر شما امیدهای حال و آینده و محضرتان عرض می کنم که به عنوان اعتقاد می گویم از جمله عالمان سخت کوشِ منهای خود دیدن، حضرت آیت الله کعبی است. من در این قصه رؤسای خبرگان، خوب دیدم هیچ خودی برای خودش قائل نیست و برای پیش برد انقلاب هر ماموریتی که به ایشان داده شد با اخلاص وارد میدان شد و در عرصه علمی هم به حمدالله از شخصیت های بارز حوزه علمیه و در عرصه بینش هم خود بنده معجب به بینش ایشان هستم.
چند مطلب در نظر گرفتم محضرتان بگویم از طریق آیت الله کعبی به مدیران مربوط بگویم.
مطلب اول
تا حالا هر کس آمده از فضیلت علم و عالم و نقش روحانیت برای شما گفته اجازه میخواهم از خوابهای دشمن برای روحانیت برای شما بگویم. این زاویه، زاویه بسیار مهمی است. دشمن یک منظومه توطئه ها را برنامه ریزی کرده است؛ در عرصه حکومت در عرصه دانشگاه در عرصه اقتصاد کشور و امیر المومنین فرمود من نام لم ینم عنه توطئه هایی که بعضا خنثی شده و بعضا خنثی می شود ان شاءالله.
 برای روحانیت هم به خیال خودشان خوابهای اجرایی ریخته اند.
اگر بخواهیم از مهمترین ها بگوییم: یک: بر آنند که انقلاب فاضل و عالم نپرورد و چنین القاء کنند که هر چه ملا هست مال قبل از انقلاب است و انقلاب عالم و ملا نپروریده و نمی پرورد و در همین راستا است که مدام گفته می شود حوزه علمیه بی سواد شده و فضلا تربیت نمی شوند و امثال ذلک‌. نمی گویم هر کس این حرف را می زند خدای نکرده دشمن است. نه، جریان را می گویم. واقعیتش اینطور نیست. به حمدالله طلاب جوان تربیت شده بعد از انقلاب در همه عرصه ها، فراوان، فقیه، اصولی، مولف، مفسر، خطیب و الی ماشاءالله داریم. مولفین قبل ازانقلاب ما فقط نویسندگان مکتب اسلام بودند الان اگر نویستدگان خوش قلممان را جمع کنند از هزار متجاوزند ولی دشمن اینها را نادیده می گیرد.
مطلب دوم
اولویت اول آقایان باید درس باشد همین دروسی که حوزه برنامه ریزی کرده اینکه طلبه عزیز سطح یک و دو و سه ما مثلا بگوید جایی ضرورت هست و اگر نرود چنین و چنان می شود بنده عرض می کنم که حقیقت این است که انقلاب به فضل خدا ماندگار است و انقلاب ماندگار نیاز به ملا و عالمان پرهیزکار دارد. بسیج باید توفیقات درسی شما را تمهید کند و آینده حوزه و آینده اسلام و تشیع دست کسانی است که مایه علمی دارند. 
بنا بر این همتتان قله باشد. قله بپرورید. یعنی اگر مبلغ هم می پرورید مبلغ در راس باشد کسی که ملاتر است موثرتر است موثرترین خطبای ما مجتهد و فقیه بودند امام جدا فقیه بود و با خطابه اش یک ملت را به حرکت در آورد
پس مدام برای افزایش معلوماتتان برنامه ریزی داشته باشید.
مطلب سوم
برای من مثل آفتاب روشن است طلبه غیر متعبد ممکن است ملا بشود اما موثر نخواهد شد این را بنده لمس کرده ام. ما در خانه امام زمانیم در خانه مان هم باشیم خانه امام زمانیم خیلی باید در این عرصه مراقب باشیم.
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا 
شیخ ابراهیم زنجانی آخوند خبیثی بود که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را داد دوستی داشتیم به نام آقای منذر ابوالحسنی کتابی نوشته راجب این شیخ ابراهیم حدود ۵۰۰ صفحه و خیلی در این کتاب زحمت کشیده با پیرمردهای ۹۰ ساله و ۱۰۰ ساله آن موقع راجب آن شیخ مصاحبه کرده یکی از چیزهایی که همدوره ای های او گفته اند این است که از اول طلبگیش پایبند به دین نبود. من خودم و شما را توصیه می کنم که در این جهات خیلی حساس باشید این سنین است که شخصیت شما را می سازد.
چشم و زبان باید با تقوا باشند. عاقل و مومن اول فکر می کند و بعد حرف می زند و منافق و احمق اول حرف می زند و بعد فکر می کند گاهی وقتها می رویم پیش بزرگان خیلی مراقبت می کنند و سنجیده می گویند.
حرفهای ما جزء اعمالمان حساب می شوند غیبت کردن و تهمت زدن از سیلی زدن تلخ تر است. حرفها گم نمی شوند؛ ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید. زبان و چشم باید تحت کنترل باشند و حرکات سنجیده باشند اینطور اگر بودیم خدا هم کمک می کند اما اگر خدای نکرده هرز شدیم توفیق هم از ما سلب می شود.
مطلب چهارم
آن که شما خوبان را کمک می کند این است که مستحبات را هم مقید باشید این خیلی بد است که طلبه اصلا نماز شب نخواند مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورا فرمودند اگر طلبه نماز شب خوان شد شصت در صد تهذیب نفس شده است بد است که طلبه اهل انس با قرآن و دعای عهد و نماز شب نباشد تجربه می گوید کسانی که در این وادی متدینانه حرکت نمی کنند نخواهند ماند.
مطلب پنجم
در رابطه با سیاست سه موضع هست یک موضعی که می گوید کاری به سیاست نداریم دشمنان این سمت و سو را دنبال می کنند و چنین حوزه ای میخواهند حوزه ای که از سیاست بکشد کنار و القائات یک طرفه و اخبار یک طرفه کم کم چشم باز می کند می بیند شده تریبون ضد انقلاب جدایی دین از سیاست موضع رضا خانی است اگر امام سیاست نمی گفت شاه سرنگون نمی شد و امروز خیلی پیچیده تر از گذشته است 
من خاطره ای دارم از یکی از علما، در سالهای آخر عمرشان خیلی  محشور بودیم خدمتشان وقتی ایشان از نجف آمد قم علامه طباطبایی به شاگردانشان فرمودند اصول نجف آمد قم ایشان رفت خدمت امام و به امام گفت من دیگر پیرم چیزی از دست من بر نمی آید اما می توانم مجتهد بپرورانم امام فر مود خیلی کار بزرگی است ایشان گفت اما چند شرط دارد شرط اول اینکه صد طلبه گزینش کنم و از قم ببرم بیرون امام فرمود همه امکانات را فراهم می کنم ایشان گفت باید دو برابر به اینها شهریه بدهید امام فرمود قطعا این کار را خواهم کرد شرط سوم این است که تبلیغ و منبر را بر اینها حرام کنید امام گفت عیبی ندارد شرط دیگر این است که نگاه کردن به تلوزیون و اخبار را بر اینها حرام کنید امام فرمود چنین مجتهدینی نمیخواهم!
امامی که همه آنها را گفت باشه این مورد آخر را قبول نکرد خیلی مهم است که اگر روحانی بخواهد نافع باشد نمی شود مسائل سیاسی را نداد موضع سوم این است که تمام وقت در خدمت سیاست باشد لمعه و اصول مباحثه نکند این هم غلط است و این افراط در سیاست است طلبه ما خطوط کلی مسائل سیاسی را داشته باشد اما در عین حال درس را فدای سیاست نکند این چنین طلبه ای می تواند طلبه در طراز انقلاب اسلامی باشد امام چقدر عنایت داشت که حوزه انقلابی بماند حوزه انقلابی است انقلابی بماند 

مطلب آخر
این است که سیاست محور می خواهد و بدون محور چه بسا انسان به بی راهه برود و به بیراهه رفتن همان و سقوط همان محور مسائل سیاسی ما رهنمودهای آقا است حجت شرعی ما ولایت است فتنه گران ۸۸ می خواستند این حجت شرعی را بشکنند ما معنقدیم ولی فقیه ما نائب عام امام زمان است و فتنه گران آقا را در حد یک رهبر سیاسی شناختند و میخواستند بشکنند آقا را و به حمدالله خودشان شکستند فتنه هایی که پیش رو خواهد بود ولایت ستیزی است در جلسات خصوصیشان مطرح می کنند آن بزرگی که مثل سد استوار در مقام آنها ایستاده است مقام معظم رهبری است و حوزه فوق جریانها است باید خط بدهد نه که خط بگیرد. 

صبح امروز یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای محترم بلاد، در محل جامعه مدرسین در شهر مقدس قم برگزار گردید. آیت الله کعبی در آغاز کمسیون صیانت سیاسی وامنیتی روحانیت از انقلاب اسلامی در این اجلاسیه گفت: نقش روحانیت و حوزه های علمیه در صیانت از انقلاب اسلامی موضوع سه کمیسون اجلاسیه امروز است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما در چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم. انقلابی که بر پایه فقه اهل بیت علیهم السلام، شکل گرفت و مبنای شکل گیری انقلاب چند مسئله فقهی است: مسئله اول اینکه به حکم اولی همراهی با نظام جائر گناه کبیره است. مسئله دوم: در مسائل سیاسی اجتماعی باید به حاکم شرع و ولی فقیه مراجعه کرد. مسئله سوم اینکه جهاد بر علیه طاغوت و امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اقامه حکم الله واجب است. براین اساس انقلاب اسلامی برای  برپایی جامعه اسلامی پیشرفته بر پایه فقه با جلو داری حوزه ها و روحانیت و مرجعیت شکل گرفت و منجر شد به برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی و محصول آن شکل گیری قانون اساسی مترقی ناشی از فقه اهل بیت است. پس فقه دست آوردهای مهمی داشته است. انقلاب بر پایه فقه شکل گرفته است و استقرار نظام جمهوری اسلامی بر پایه فقه بوده است و قانون اساسی برآمده از فقه و تلاش مجتهدین  است و علت محدثه انقلاب  علت مبقیه آن هم  هست.  این انقلاب ایدوئولوژیک است و انقلابهای ایدوئولوژیک باید نو به نو شوند و برای نو شدن به خون تازه اجتهاد مناسب با مقتضیات زمان، پیشگامی و جلوداری روحانیت، شناخت آسیبها، فرصت ها و شکل گیری وحرکت انقلابی شبکه عظیم روحانیت، نیاز دارد.


همایش مشترک ایران و پاکستان با موضوع شریعت اسلامی و قانون گذاری صبح روز دوشنبه دهم دیماه با حضور آیت الله کعبی و جمعی از علمای برجسته کشور پاکستان در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.




پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و شاگرد، دوست نزدیک و همکار مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان و قوه‌ی قضائیه، به بررسی ابعاد علمی، فقهی و مدیریتی آن فقیه عالی‌قدر پرداخته است.


گفت‌وگو با آیت‌الله عباس کعبی درباره مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی

نابغه فقاهت

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری پس از عمری مجاهدت در عرصه‌ی علمی و سیاسی، شامگاه روز دوشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۰۳ دار فانی را وداع گفت. رهبر انقلاب اسلامی در پی ارتحال ایشان پیام تسلیتی صادر کردند که در بخشی از آن آمده است: «ایشان استادی بزرگ در حوزه‌ی علمیهی قم و کارگزاری باوفا در مهم‌ترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و شاگرد، دوست نزدیک و همکار مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان و قوه‌ی قضائیه، به بررسی ابعاد علمی، فقهی و مدیریتی آن فقیه عالی‌قدر پرداخته است.

 
* مستحضرید که مرحوم آیت‌الله شاهرودی در سنین جوانی، دوره‌ی سطح را تمام کردند و وارد درس خارج فقه در محضر علمای برجسته‌ی نجف شدند و در سن ۲۷ سالگی به مقام عالی اجتهاد رسیدند؛ لطفاً برای ما درباره‌ی این نبوغ ذاتی و هوش و استعداد ایشان توضیح بفرمایید.
درباره‌ی نبوغ آیت‌الله شاهرودی چند نکته وجود دارد که بنده عرض می‌کنم؛ اولاً اینکه ایشان فرزند مرحوم آیت‌الله آقاسیدعلی شاهرودی است که از شاگردان بزرگ و مقربین درس مرحوم آیت‌الله العظمی خویی بودند. پدر ایشان هم در سنین جوانی به درجه‌ی عالی اجتهاد رسیدند و در چهل و چند سالگی مرحوم شدند؛ درحالی‌که دوره‌های کامل تقریر اصول و بسیاری از کتاب‌‌های فقهی را از استادشان آیت‌الله خویی و نیز از آیت‌الله بزرگ آقای سیدمحمود شاهرودی داشتند و خودشان هم که مباحث مختلف فقهی را داشتند.
مرحوم آیت‌الله شاهرودی برای بنده تعریف می‌کرد که مشغول درس صمدیه بوده که بعد از ارتحال پدرشان، تصمیم گرفته می‌شود که ایشان به دست مرحوم آقای خویی معمم بشود و آقای خویی بعد از جلسه‌ی درس خارج، روی منبر، با اندوه و تألم و دعا برای ابوی آقای شاهرودی، به ایشان می‌گوید «من امید داشتم این منبر تدریس خارج را به پدرتان یعنی آقا سیدعلی شاهرودی تحویل بدهم؛ الان امیدوارم که این منبر را بتوانم به شما تحویل بدهم.» بعد خود آقای شاهرودی برای من تعریف می‌کرد که موقعی که سطوحات را تمام کرده و در سنین جوانی در درس خارج آقای خویی حاضر می‌شد، اشکالات علمی را، هم در درس و هم بعد از درس وارد می‌کرد؛ حتی در موقع نماز می‌رفته و اشکالات را در قالب نوشته‌هایی به آقای خویی می‌داده است. آقای خویی هم آن نوشته‌ها را می‌خواندند و در روز بعد، بعضی اشکالات آقای شاهرودی را می‌پذیرفتند و بعضی را جواب می‌دادند.
 
ایشان علاوه بر بر فقه و اصول، در فلسفه‌ی حقوق، صاحب مکتب و نظریه بودند؛ در اقتصاد، علاوه بر اشرافی که به کتاب‌های «اقتصادنا» و «فلسفتنا»ی شهید صدر داشتند، خودشان درواقع در نظام اقتصادی و نظام حقوقی اسلام صاحب‌نظر بودند

* مرحوم آیت‌الله شاهرودی در دروس شهید سیدمحمدباقر صدر و امام خمینی مجدانه شرکت می‌کردند؛ رابطه‌ی ایشان با این دو استاد برجسته چگونه بوده است؟
مرحوم آیت‌الله شاهرودی در سنین جوانی از شهید سیدمحمدباقر صدر اجازه‌ی اجتهاد گرفتند و همچنین در سنین جوانی در درس حضرت امام خمینی در بحث ولایت فقیه هم حاضر می‌شدند و حتی با امام راحل سؤال و جواب هم می‌کردند و به‌خاطر فضل حوزوی‌شان مورد تشویق امام واقع می‌شدند؛ به‌گونه‌ای که بعدها در جریان تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، وقتی ایشان به اتفاق مرحوم شهید سیدمحمدباقر حکیم و دیگران به ملاقات امام می‌روند، امام سراغ تدریس ایشان را می‌گیرند که آیا شما در قم تدریس می‌کنید یا نه؟ و آقای شاهرودی می‌گوید من یک درس می‌دهم و امام تأکید می‌کنند که ایشان حتماً تدریس را در حوزه‌ی قم با جدیت ادامه بدهند و از این رو امام راحل هم به فضل آیت‌الله شاهرودی واقف بودند.
همچنین ایشان به‌خاطر نبوغ خاصی که داشتند، مورد عنایت ویژه‌ی استاد خود یعنی آیت‌الله العظمی شهید سیدمحمدباقر صدر هم قرار گرفتند؛ به‌گونه‌ای که شهید صدر در همان دوران جوانی آقای شاهرودی، تصریح داشتند که آقای شاهرودی ثمره‌ی وجود من است و به عربی فرموده بودند «عنوان وجودی»، و اجازه‌ی اجتهاد هم به ایشان داده بودند. بعد از آنکه نهضت اسلامی عراق اوج می‌گیرد، برای آقای شهید صدر مهم بود که آقای شاهرودی به دست صدام جنایت‌کار و بعثی‌‌های جانی نیفتد و به همین خاطر ایشان را فراری می‌دهد. شهید صدر در یک نامه‌ای آیت‌الله شاهرودی را به‌عنوان نماینده‌ی نهضت اسلامی عراق به امام خمینی (رحمه‌الله) معرفی می‌کند.
به هر جهت عمر مفید آیت‌الله شاهرودی در دوران حضور در حوزه‌ی نجف، صرف جدیت در تحصیل و حضور در درس بزرگان و نیز حضور مجدانه در درس‌‌های شهید صدر شد؛ به‌گونه‌ای که ایشان به‌عنوان یکی از وارثان مکتب امام خمینی و مکتب آیت‌الله العظمی شهید سیدمحمدباقر صدر قلمداد می‌شود.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/41250/C/13971005_1341250.jpg
* ایشان یک خاطره‌ی مشهوری از شهید صدر درباره‌ی جلسات ولایت فقیه امام دارند؛ این خاطره را برای ما بیان می‌کنید؟
ایشان می‌فرمودند هر تعداد مشخصی که از جلسات ولایت فقیه امام می‌گذشت، آن تعداد جلسات از نوار پیاده و تبدیل به یک جزوه می‌شد و به آقایانی که سر درس حاضر می‌شدند داده می‌شد؛ اما من علاوه بر آن، درس ولایت فقیه امام را می‌نوشتم و نوشته‌ام را تقدیم شهید صدر می‌کردم و شهید سیدمحمدباقر صدر بعد از خواندن تعدادی از این نوشته‌ها و تقریرات، تأکید ویژ‌ه‌ای کردند که این درس امام در مورد ولایت فقیه بسیار متفاوت با درس‌‌های ولایت فقیه دیگری است که تاکنون در حوزه‌ها توسط آدم‌‌های بزرگ تدوین شده یا درس داده شده و درس ولایت فقیه امام رویکرد حکومتی دارد و از دل این ولایت فقیه می‌شود ثمره‌ی حکومت و اقامه‌ی حکومت اسلامی و تحقق حاکمیت اسلامی را فهمید. شهید صدر تأکید مجدانه‌ای داشتند که ایشان جزوات امام راحل را و درس ولایت فقیه امام راحل را به شکل ویژه دنبال بکند.
 
مرحوم آیت‌الله شاهرودی برای بنده تعریف می‌کرد که مشغول درس صمدیه بوده که بعد از ارتحال پدرشان، تصمیم گرفته می‌شود که ایشان به دست مرحوم آقای خویی معمم بشود و آقای خویی بعد از جلسه‌ی درس خارج، روی منبر، با اندوه و تألم و دعا برای ابوی آقای شاهرودی، به ایشان می‌گوید «من امید داشتم این منبر تدریس خارج را به پدرتان یعنی آقا سیدعلی شاهرودی تحویل بدهم؛ الان امیدوارم که این منبر را بتوانم به شما تحویل بدهم.»

* تقریرات مرحوم آیت‌الله شاهرودی از مباحث اصولی شهید صدر، اولین تقریراتی بود که به حوزه‌ی علمیه‌ی قم آورده شد؛ شاید بشود گفت مرحوم آیت‌الله شاهرودی باب علم اصول شهید صدر بود. درباره‌ی این تقریرات، توضیح بیشتر بیان می‌فرمایید؟
قطعاً همین است که گفتید؛ موسوعه‌ی هفت جلدی «بُحوث فی علم الاصول» که تقریرات اصول درس شهید صدر است، مقرون به اجازه‌ی اجتهادی است که شهید صدر به آیت‌الله شاهرودی داده بود و اول کتاب به این اجازه‌ی اجتهاد تصریح شده است. البته بعدها تقریرات درس شهید صدر از طریق آیت‌الله سیدکاظم حائری و آقای عبدالساتر هم منتشر شد اما عمدتاً مقصد اصولی شهید صدر را باید از تقریرات آیت‌الله شاهرودی در «بُحوث فی علم الاصول» فهمید، خصوصاً ایشان با ادبیاتی نوشتند که کاملاً فنی و علمی است نه ادبیات خطابی. درواقع ایشان بعد از درس، تقریر را می‌نوشت؛ یعنی اول، درس را خوب می‌فهمید، بعد سؤالاتش را از استاد مطرح می‌کرد و بعد می‌نوشت و بعد نوشته‌هایش را بر استاد عرضه می‌کرد؛ لذا تقریرات شهید صدر مورد تأیید خود شهید صدر هم هست. لذا این حرف دقیقی است که آیت‌الله شاهرودی، حوزه‌ی علمیه‌ی قم را با مقصد شهید صدر در بُعد اصولی آشنا کرد. البته «حلقات» شهید صدر در قم تدریس می‌شد منتها این «حلقات» جنبه‌ی آموزشی داشت و بیانگر نظریات اصولی شهید صدر نمی‌توانست باشد، لذا «بُحوث فی علم الاصول» متن‌‌های نظریات شهید صدر به حساب می‌آید.
 
من از زبان آقای سیدحسن نصرالله شنیدم که می‌گفت «ما تقلید از امام خمینی و تقلید از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را مدیون اظهارات ژرف و عمیق آیت‌الله شاهرودی در لبنان هستیم.»

* جایگاه علمی مرحوم آیت‌الله شاهرودی در حوزه‌ی علمیه‌ی قم و جهان اسلام را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ایشان جزو اساتید بسیار مبرز و برجسته‌ی اصول و فقه، هم در حوزه‌ی نجف و هم در حوزه‌ی قم بودند؛ به‌گونه‌ای که اساتید بزرگ حوزه‌ی نجف و حتی مراجع نجف مانند آیت‌الله العظمی فیاض که جزو شاگردان برجسته‌ی آیت‌الله خویی هستند، درجه‌ی بسیار بالای علمی را برای آیت‌الله شاهرودی قائلند و همین‌طور مراجع قم مانند آیت‌الله وحید، آیت‌الله صافی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله شبیری زنجانی و بقیه‌ی آیات عظام به جایگاه بالای علمی آیت‌الله شاهرودی واقف بودند.
درباره‌ی اعتقاد ایشان به امام خمینی هم باید بگویم که ایشان امام را از این حیث که امام، اشراف به اسلام داشتند، اعلم می‌دانستند. آیت‌الله شاهرودی همین اعتقاد به اعلمیت و اشتیاق به تسلط بر اسلام را نسبت به آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هم داشتند و من از زبان آقای سیدحسن نصرالله شنیدم که می‌گفت «ما تقلید از امام خمینی و تقلید از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را مدیون اظهارات ژرف و عمیق آیت‌الله شاهرودی در لبنان هستیم.» یعنی نظرات آیت‌الله شاهرودی برای حزب‌الله لبنان و مقاومت لبنان و مقاومت عراق و مقاومت در منطقه هم راهگشا بوده است.
 
* آیا ایشان فقط در زمینه‌ی فقه و اصول، صاحب‌نظر بودند؟ یا در زمینه‌‌های دیگر نیز ورود داشتند؟
ایشان علاوه بر بر فقه و اصول، در فلسفه‌ی حقوق، صاحب مکتب و نظریه بودند؛ در اقتصاد، علاوه بر اشرافی که به کتاب‌های «اقتصادنا» و «فلسفتنا»ی شهید صدر داشتند، خودشان درواقع در نظام اقتصادی و نظام حقوقی اسلام صاحب‌نظر بودند و باید بگویم که ایشان روح اسلام ناب محمدی را بر مبنای آموزه‌‌های مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خوب درک کرده بودند و بر اسلام اشراف داشتند و یک فقیه و اصولیِ عمیق و متفکر و نظریه‌پرداز بودند. این علوم ایشان بعداً در آن «دایرةالمعارف فقه اهل‌بیت (علیهم‌السلام)» که موسوعه‌ی بسیار گران‌سنگی است، و بعد در مجله‌ی فقه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) که بنده هم توفیق داشتم عضو سردبیری این مجله به دستور ایشان باشم تمثل پیدا کرد و ایشان در این دو جا هم خدمات علمی بسیار ماندگاری از خود به جای گذاشتند.
 
* نوع نگاه ایشان به مسائل حکومتی اسلام چگونه بود؟
ایشان به تأسی از استاد خود آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر که در امام راحل ذوب شده بود، با اخلاص و پافشاری، در مسیر ولایت فقیه و پشتیبانی از رهبری انقلاب گام نهادند و عمر شریف خود را وقف تقویت مبانی فقهی و حقوقی و قضائی نظام جمهوری اسلامی کردند و در پذیرفتن مناصب بسیار بزرگ، در شورای نگهبان، در مجمع تشخیص، در مجلس خبرگان و در هرجا که لازم بود، دریغ نکردند و ورود کردند. من از ایشان بارها شنیدم که می‌گفت «ما نباید حوزه را خلاصه بکنیم در تعلیم و تعلم؛ بلکه حوزه و حوزویان باید نقش تدوینگری، نقش بیدارگری، نقش مطالبه‌گری، نقش احیاگری و نقش اقامه‌ی حکم‌الله و حفظ نظام اسلامی و تقویت نظام اسلامی را در کنار و همراهی رهبری داشته باشند.»
 
شهید صدر در همان دوران جوانی آقای شاهرودی، تصریح داشتند که آقای شاهرودی ثمره‌ی وجود من است و به عربی فرموده بودند «عنوان وجودی»، و اجازه‌ی اجتهاد هم به ایشان داده بودند.

* ایشان در مناصب مختلفی که در دوران انقلاب اسلامی قبول کردند، با توجه به نبوغی که داشتند چه ابتکارهایی انجام دادند؟
در شورای نگهبان ابتکار عملی که داشتند این بود که پیشنهاد دادند مراکز تحقیق شورای نگهبان تشکیل بشود؛ که بنده با آن مراکز همکاری داشتم. بعد از آن، ایشان دو دوره ریاست قوه‌ی قضائیه را به عهده داشتند. آیت‌الله شاهرودی در این مسئولیت، دو کار ماندگار از خود به جای گذاشتند: اول، تشکیل ستاد حقوق بشر و تأکید بر وحدت رویه‌ی جهان اسلام بر پایه‌ی اعلامیه‌ی حقوق بشر اسلامی است تا این سند مبنای فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی باشد؛ یعنی بحث، حقوق بشر اسلامی باشد نه اعلامیه‌ی موسوم به اعلامیه‌ی حقوق بشر جهانی که دستمایه‌ی غربی دارد. دومین اقدام ماندگار هم تلاش برای تشکیل اتحادیه‌ی حقوقی قوای قضائیه‌‌ی جهان اسلام است که نسبت به آن سعی بلیغی داشتند و درنهایت دبیرخانه‌ای برای این کار تشکیل دادند. بنده از طرف ایشان، هم به‌عنوان نماینده و هم به‌عنوان مشاور و هم مسئول دبیرخانه‌ی موقت مأموریت داشتم که اجلاس کارشناسان قضائی جهان اسلام را در قم برگزار کنم و این کار انجام شد و با اجماع حاضران، پیش‌نویس مصوبه‌ی اساسنامه‌ی اتحادیه‌ی قوای قضائی جهان اسلام را با شرکت معاونین قوای قضائیه‌ی جهان اسلام تدوین کردیم. اگرچه متأسفانه در ادامه، کارشکنی سعودی این کار را ناتمام گذاشت، اما اصل این ایده و گفتمان و اسناد حقوقی بسیار ارزشمند آن، در دوران آیت‌الله شاهرودی شکل گرفت که به نظرم این ایده همچنان قابل پیگیری است.
یکی از کارهای ایشان که خیلی هم حائز اهمیت بود، بحث مسئولیت هیئت حل اختلاف قوا بود که در آنجا هم ابتکار عمل‌‌های بسیار بالایی داشتند. البته هیئت حل اختلاف بیشتر جنبه‌ی مشورتی داشت نه جنبه‌ی فصل خصومت، اما دیدگاه‌‌های مشورتی و راهگشای آیت‌الله شاهرودی در موارد بسیار عدیده‌ای مورد توجه رهبر انقلاب و قوای سه‌گانه بود؛ به‌عنوان نمونه با نظرهای ایشان در بحث قانون امر به معروف و نهی از منکر و اختلافات پیش‌آمده، این مشکل به نحو احسن حل شد و همچنین موارد عدیده‌ای در سیاست‌‌های اصل ۴۴ و برنامه‌‌های دیگر وجود داشت که باز با ابتکار عمل‌‌های ویژه‌ی ایشان راه گشوده شد.


◾بیانیه آیت الله کعبی در پی رحلت فقیه عالیقدر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی تغمده الله برحمته الواسعة


بسم الله الرحمن الرحيم 

قال مولانا الامام ابوالحسن موسى بن جعفر عليه السلام : 

إذا مات المؤمن بكت عليه الملائكة و بقاع الأرض التي كان يعبد الله عليها و أبواب السماء التي كان يصعد فيها بأعماله و ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدها شيء لأن المؤمنين الفقهاء حصون الإسلام كحصن سور المدينة لها.

با ایمان به قضاء و قدر الهی و با امید به الطاف و امداد الهی و توجهات خاصه امام زمان عجل الله فرجه، ارتحال  جانسوز ‌ عالم ربانی و فقیه مجاهد حضرت ایت الله هاشمی شاهرودی  رضوان الله علیه موجب تالم و تاثر فراوان گردید. 

این ضایعه مولمه، خسارت بزرگ و رخنه ای جبران ناپذیر برای جهان اسلام و تشیع است. 

مرحوم ایت الله شاهرودی تغمده الله برحمته با اشراف به معارف اسلام ناب محمدی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام  و شناخت روح اسلام  متفکر و نظریه پرداز و فقیهی عمیق و آگاه به  مقتضیات زمان است که از وارثان  مکتب مرجع و شهید سعید سید محمد باقر صدر قدس سره است و با تاسی از استادش در اسلام و مکتب مرحوم امام خمینی قدس الله نفسه ذوب شده بود و عمر شریفش را وقف ولایت اهل بیت علیهم السلام کردند و در این راه با مبارزه با ظلم و استبداد رژیم ستم شاهی و صدام جنایتکار در برپائی نظام  اسلامی سعی فراوان کردند و در جهت تحکیم مبانی و پایه های فقهی و حقوقی و قضائی نظام جمهوری اسلامی درخط  امام و پیروی از ولایت فقیه و همراهی رهبر معظم انقلاب مجاهدتهای ماندگاری داشتند.  این مصیبت بزرگ را به حضرت ولى عصر بقیة الله الاعظم عجل الله تعالى فرجه و رهبر حکیم و فرزانه و مراجع معظم تقلید و حوزه های بزرگ نجف و قم و شاگردان و ارادتمندان  و بستگان و خانواده مکرم تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از خداوند سبحان صبر جمیل و اجر جزیل برای کلیه داغدیدگان خواهانم.

 از خداوند متعال مسالت می نمائیم که ایشان را با مغفرت و رحمت واسعه  و رضوان  الهی با رسول الله صلی الله علیه و آله  و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محشور سازد بمنه وکرمه انه سمیع مجیب  ۴/ ۱۰/ ۱۳۹۷ برابر با ۱۵ ربیع الثانی/ ۱۴۴۰ ه ق

 الاقل- عباس کعبی  نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری



آیت الله کعبی:ارتحال علمایی همچون فقیه عالیقدر آیت الله هاشمی شاهرودی خسارت بزرگی برای اسلام است


عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی از بزرگان فقه و اصول به شمار می رفت، ارتحال ایشان را خسارتی بزرگ برای اسلام دانست.


به گزارش خبرگزاری فارس از #قم، آیت الله عباس #کعبی در حاشیه حضور در بیت آیت الله #هاشمی_شاهرودی در قم با تسلیت ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:  درگذشت بزرگانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی خسارت بزرگی برای اسلام است.


وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی از بزرگان فقه و اصول به شمار می‌رفت خاطرنشان کرد: ایشان در مکتب #امام_خمینی قدس سره الشریف ذوب شد همانگونه که استادش #آیت_الله_صدر فرمود در امام خمینی ذوب شوید همانگونه که ایشان در اسلام ذوب شده است.


عضو #خبرگان #رهبری با بیان اینکه آیت الله #هاشمی #شاهرودی با توجه به ضرورت‌های زمان در عرصه های مختلف حضور یافت گفت: ایشان در  هرجایی که حضور داشت به بهترین شکل نقش خود را ایفا کرد و همیشه آرزو داشت که امت #اسلام در سایه وحدت اسلامی اقتدار خود را حفظ کند.