پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله کعبی

الموقع الإعلامي لمکتب آیة الله الشیخ عباس الکعبي

پایگاه اطلاع رسانی  دفتر آیة الله کعبی

آیة الله کعبی فقیه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است. این پایگاه به اصرار و درخواست دوستداران ایشان در اردیبهشت ماه 1394 تاسیس گردید. أغلب مطالب این پایگاه تولیدی هستند و به ندرت و در مورد مطالب خاص از اخبار دیگر خبرگزاری ها با توجه به اهمیت مطلب استفاده می گردد. این پایگاه توسط دفتر آیة الله شیخ عباس کعبی در اهواز اداره می گردد.
______________________________
کانال تلگرام: https://t.me/alkaebi
صفحه اینستگرام: kaabi_ir

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است


بخش دوم سخنرانی آیت الله کعبی با موضوع مبارزات امام راحل در دوران جمهوری اسلامی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای فقه، الگوی برخورد با مشکلات داخلی امروز، در جمع اساتید سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان و اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان به شرح زیر است:


 ماموریتی که دولت موقت داشت، تدوین قانون اساسی بود. آقای بازرگان میخواست که قانون اساسی را به سبک قانون های اساسی مردم سالار در جهان و بر اساس حاکمیت ملی شکل دهد. لذا گفت "جمهوری دموکراتیک اسلامی"، "جمهوری دموکراتیک" و گفت و گفت اما امام فرمود: جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. (در نهایت) رفراندوم شد و مردم با آن رای بالا رای دادند به جمهوری اسلامی.

بعدش یک مجلسی باید شکل می گرفت که دولت موقت بر اساس انتخابات های آن موقع اسمش را گذاشته بود "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی."

شرط شرکت در این مجلس هم مسلمانی یا اقلیت های دینی یا اهل سنت باشد فر قی نداشت و فقط شر ط لین بود که  ساواکی و وابسته به رژیم سابق نباشد. اجتهاد هم شرط نبود. اینها گفتند و تصور می کردند که یک عده شبیه "مجلس موسسان" می آیند و پیش نویس قانون اساسی را می نویسند و نگاه شکلی می کنند و نه محتوایی و بعد تایید می کنند و آن می شود مبنای اداره کشور.

در آن پیش نویس نه ولایت فقیه وجود داشت نه ابتنای قوانین و مقررات بر اساس اسلام و نه خیلی از قوانین مربوط به اسلامیت نظام. کارگروهی هم تشکیل دادند که به استثنای مرحوم آقای حبیبی تقریبا اکثرشان جریان ضد انقلاب بودند. الان هم ضد انقلابند. مثل "لاهیجی" که فرانسه است و علیه انقلاب کار می کنند. به هر جهت اینها میخواستند که این انتخابات را شکل دهند و "مجلس بررسی قانون اساسی" آن پیشنویسی که احکام  فقه قانون اساسی در آن ضعیف بود، بلکه نبود آن بشود مبنی و همان بشود مبنای کشور و از طرفی مذاکراتی شروع کرده بودند با آمریکایی ها و حالا دولت بازرگان منصوب امام راحل هم بود و امام چند گزینه داشت در برخورد با دولت بازرگان.

تدبیر امام خمینی قدس سره الشریف در برخورد با انحرافات دولت قانونی

یک اینکه، همینکه دولت بازرگان را نصب کرده است بلا فاصله عزل کند. اگر عزل می کرد هرج و مرجی در کشور راه می افتاد و (از طرفی) کارها پیش نمی رفت. مطلب دوم اینکه درگیر شود با دولت بازرگان و اختلافات بروز کند و بروز اختلافات صلاح نبود و امام حاکم بود. ولی فقیه بود. مرجع با نفوذ بود. امام راه دیگری را انتخاب کرد؛ راه مبارزه قانونی با دولت موقت.

این مطلب را عنایت بفرمایید: بعضی ها الآن می گویند: وضع نابسامان است و خوب نیست و غرب گراها چنین و چنان میکنند. چه باید بکنیم؟ بعضی نظرشان این است که چون دولت منصوب ولی فقیه است و حکم تنفیذ شده از ولی فقیه دارند هرچه اینها میگویند باید بگوییم چشم و هیچ کاری نکنیم. این  انفعال است. بعضی ها هم از آن طرف می افتند. دعوا راه می اندازند و تشکیلات موازی. دعوا و تشکیلات موازی هم در مقابل دولت راه انداختن درست نیست. راه دیگری هم وجود دارد و آن راه تبیین حقایق، بصیرت افزایی و مطالبه گری در چارچوب قوانین و مقررات است. تا وقتی که اوضاع دگرگون شود و مردم بیشتر اطلاع پیدا کنند نسبت به اوضاع. امام راحل راه آخر را انتخاب کرد؛ راه تبیین و مطالبه گری و امام سبک مبارزه را در دوران جمهوری اسلامی بر علیه منکرات حکومتی به ما آموخت.

چگونه ادبیات خبرگان وارد ادبیات حقوقی سیاسی جمهوری اسلامی شد

امام چه کرد که قانون اساسی اسلامی بر اساس اسلام و فقه نوشته شود؟ اولا اسم مجلس بررسی قانون اساسی را عوض کرد. در سخنرانی ها فرمود که مردم به اسلام رای دادند و به جمهوری اسلامی و قانونی اساسی باید نوشته شود که محتوایش اسلامی باشد. بنابر این برای ایجاد محتوای اسلامی قانون اساسی "مجلس خبرگان قانون اساسی" باید شکل بگیرد. اسم مجلس را امام گذاشت: مجلس خبرگان قانون اساسی. بازرگان گفته بود، "مجلس بررسی قانون اساسی" اما امام فرمود: "مجلس خبرگان" و ادبیات خبرگان را امام بر اساس همین مبنای "حجیت قول اهل خبره" که در اصول فقه میخوانیم وارد ادبیات حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی کرد.

بعد فرمودند که خبرگان یعنی فقها و مردم برای این مجلس به فقها رای بدهند. بعد امام به این اکتفا نکردند که فرمودند به خبرگان رای بدهید، بلکه خود امام یک کارگروهی را به شکل محرمانه انتخاب کردند. از جمله شهید بهشتی و یاران شهید بهشتی در قم در همین منزلی که امام در قم مستقر بودند؛ منزل حضرت آیت الله یزدی و امام اول که آمدند قم آنجا مستقر شده بودند. و در آن جلسه گفتند(نقل به مضمون): خوب، حالا یک انتخابات مهمی در پیش هست برای قانون اساسی از بلاد چه کسانی کاندیدا شوند؟؛ برای شهرستانهای مختلف. جلسه گرفتند. در آن جلسه مثلا می گفتند: از اصفهان آن موقع مرحوم آیت الله خادمی کاندیدا شدند. مشخص میکردند از استانها. بعد گفتند خوب این علما که نمی آیند کاندیدا شوند و بعد تقسیم کار کردند که چه کسی به کدام یک از علما بگوید که کاندیدا شود.

خود امام به بعضی از مراجع تقلید آن موقع گفتند و از آنها خواستند کاندیدا شوند و پیک برای آنها فرستادند مثل مرحوم آیت الله آقای شیخ مرتضی حائری و حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله صافی گلپایگانی. امام برای آنها پیک فرستادند که کاندیدا شوید و برای بعضی ها امام نامه نوشتند و من نامه های امام را دیده ام. در نامه ها نوشته بودند که با توجه به مراتب فضل و تقوایی که از شما سراغ دارم و اینکه لازم است قانون اساسی اسلام را فقها و علما بنویسند لازم است شما کاندیدای خبرگان قانون اساسی شوید و به این شکل عده ای از علما آمدند و کاندیدا شدند و فرمودند در آن نامه که بنده دیدم: طی نامه های مشابهی از آقایان دستغیب، اشرفی اصفهانی و... خواسته ام کاندیدا شوند و نام می برند از آیت الله مدنی هم

خوب مجلس خبرگانی شکل گرفت که چهل و هشت نفر آن مجتهد مسلم بودند و شانزده نفر آنها درس خارج خوانده بودند و یک عده، انقلابیون غیر مجتهد حاظر در صحنه بودند و البته عده کمی هم مثل "بنی صدر" و "مقدم مراقه ای" و امثال اینها بودند که نمی توانستند کاری کنند و مجلس خبرگانی شکل گرفت بر اساس فقاهت بر اساس مبارزه سیاسی امام.

اگر امام گوشه ای می نشست و میگفت که انتخابات خواهد شد و عده ای هم کاندیدا می شوند و مجلس خبرگانی شکل می گیرد، آیا این قانون اساسی موجود که قانون اساسی اسلامی است شکل می گرفت؟ نه. عزیزان! من به همین مناسبت می گویم انتخاباتهایی که پیش می آید چه مجلس شورای اسلامی، چه انتخابات خبرگان، چه انتخابات شوراها، علما نباید کناره گیری کنند و بگویند به ما چه و وهن و خلاف شان و منزلت ما است. نه، باید تدبیر بکنند تا سنگرهای مدیریتی، دست اهلش بیافتد و طراحی بکنند همانگونه که امام این کار را در مورد مجلس خبرگان قانون اساسی انجام داده بود.

این خیلی مهم است. بعد که مجلس خبرگان شکل گرفت در افتتاحیه اش که بیست و پنجم مرداد پنجاه و هشت بود، امام پیامی داده بودند به مجلس خبرگان قانون اساسی و پیامش هم پیام عجیبی بود. بروید و مطالعه کنید. فرمودند: یک: مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. وکالت شما آقایان محدود است به تدوین قانون اسلام. اگر ماده ای از قانون اساسی بر خلاف اسلام باشد بر خلاف وکالت شما است. دو: به حمد الله در این مجلس خبرگان تعداد قابل توجهی فقیه هست. در مورد مواد اسلامی فقط فقها باید نظر بدهند و دیگر نمایندگان حق اظهار نظر در مورد مواد فقهی ندارند.

سه: آقایان نماینده ای که فقیه نیستند در مورد مسائل اداری و امثال آن نظر بدهند و نه در مورد مسائل فقهی. چهار: به آقایان نمایندگان اکیدا عرض می کند که مرعوب غرب زدگان و شرق زدگان نشوید و قانون اسلام را بنویسید.

بعد در یک سخنرانی هم فرمودند که پیشنویس هیچ نیست. طرح بدهید. طرحهایی آمد وسط از جمله طرح شهید بهشتی و یارانشان و آن سنگ بنا شد برای تدوین قانون اساسی که قانون اساسی جمهوری اسلامی یک قانون اساسی مترقی است و محصول فقه اهل بیت است. اما در اثر مبارزات امام راحل این قانون اساسی شکل گرفت. اگر امام در صحنه حاضر نمی شد، یک قانون اساسی غرب زده به ما تحویل می دادند. اما قانون اساسی ما که امروز یکی از عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است، قانونی اساسی است که توسط فقها و محصول و ثمره عملی فقه اهل بیت علیهم السلام است که تدوین شد و این در سایه مبارزات سیاسی امام شکل گرفت.

ملی گراها در وصیت امام و بعد از امام

خوب بعد از این جریان ملی گراها که امام در وصیتشان نوشته اند: (اینها به خودشان می گویند عقلای قوم) از عقلای قوم که در سایه محافظه کاری میخواهند کشور را به آمریکا بفروشند چیزی عائدمان نشد. نباید مرعوب عقلای قوم شوید. و اسمشان را میگذارند عقلای قوم. که منظور همان اصحاب نهصت آزادی بود.

من نمی خواهم قصه پر غصه این چهل سال را بگویم اما نهضت آزادی و بازرگان که پدر فکری فرقان و منافقین خلق و جریانهای ضد روحانیت بود مثل جریان شریعتی و امثال شریعتی، بعدها، اینها توسط یک عده معمم زنده شدند‌؛ کسانی که در طول انقلاب دچار فرسایش شدند و از مواضع اولیه خود دست برداشتند.

من کافی است اشاره کنم که بعد از دفاع مقدس برنامه های توسعه کشور در دوره ریاست جمهوری مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی توسط سه نفر نوشته می شد. آقای نوربخش که مرحوم شد و آقای روغنی زنجانی و آقای دکتر عادلی. برنامه توسه به نام تعدیل اقتصادی. بر چه اساس نوشته شد؟ بر اساس مدل غرب. میگفتند برنامه توسعه آلمان یا کره یا فلان جا یا همان سیاست تعدیل اقتصادی.

رهبر معظم انقلاب آن موقع در برنامه پنجم توسعه اول فرمودند: این سیاست تعدیل اقتصادی باید تعدیل گردد چون باعث شکاف طبقاتی می شود و فاصله بین فقیر و غنی را زیاد می کند و باعث گرانی می شود.

خوب، این جریان غرب گرا بود و بعد از آن هشت سال نوبت دولت "خاتمی" رسید و آن هم به شکلی جریان غرب گرا بود و با این تفاوت که  به اقتصاد توجه نکردند و وارد بحثهای سیاسی شدند‌ و بعدش در دوره دولت آقای احمدی نژاد به تدریج مکتب ایرانی را به جای مکتب اسلامی حاکم کردند.

مکتب ایرانی یعنی: اسلام ایرانی. نه ایران اسلامی. همان چیزی که خود بازرگان گفته بود. گفته بود تفاوت من و آیت الله که منظورش امام راحل بود این است که من و یارانم اسلام را برای ایران میخواهیم اگر تعارض بشود بین اسلام و ایران ما ایران را ترجیح می دهیم، پس اسلام ایرانی. اما آیت الله می گوید اگر تزاحم شود بین اسلام و ایران، ایران فدای اسلام. یعنی ایران اسلامی. این دو دیدگاه متفاوت. یک جا هم امام فرمود اساس بدبختی ما از ملی گرایی است. در مورد مصدق هم می فرمود: او مسلم نبود. امام راحل تا این اندازه صحبت کرد اما خوب ما دیدیم در زمان "احمدی نژاد" متاسفانه مکتب ایرانی را زنده کردند و بر این اساس هویت سازی کردند. رهبری فرمود آغاز سال از مشهد و آنها دنبال بحث کوروش و امثال آن بودند که آشنایید. در زمان دولت آقای روحانی هم  دوباره این بحثها زنده شد. 

مشکلات پیش روی ما و راه حل به صحنه عمل آمدن

میخواهم بگویم یکی از معضلات و چالشهای جدی انقلاب برای حاکمیت فقه، وجود جریان غرب گرا در مدیریت کشور است. نکته ضعف دوم ما ضعف مدیریت و تدبیر نیروهای موثر اجرایی است. اینهایی که بدنه مدیریت اجرایی دستشان هست ضعیف عمل می کنند اما چون در راس نظام ولی فقیه است، هزینه اش را ولایت فقیه و روحانیت باید بپردازند اما مراکز تصمیم گیری در حوزه اجرا و اجرا جاهای دیگر است. ضعف سوم آسیبهای اجتماعی است که ایجاد شده است؛ مشکلات مربوط به مواد مخدر، فقر، مسائل خانواده های طلاق، حاشیه نشینی و امثال اینها که البته برای حل این مشکلات شورای عالی اجتماعی تشکیل شده است. یکی از دیگر ضعف ها، تضعیف نهاد های حاکمیتی است. نهادهای حاکمیتی مثل شورای نگهبان مثل قوه قضاییه مثل سپاه مثل بسیج وامثال اینها توسط دشمن تضعیف می شوند‌ و ترویج فساد اخلاقی و بی بند و باری که روز به روز هم بیشتر می شوند با وجود فضای مجازی. تخریب گسترده روحانیت برای اینکه روحانیت را منزوی بکنند که اول صحبتها اشاره کردیم. جنگ نرم دشمن که هدفش تضعیف روحیه مردم و ایجاد یاس است به این معنی که بگویند انقلاب تمام شد و انقلاب ثمره ای ندارد و باید بیافتیم دنبال کسان دیگری و روحانیت نمی توانند کشور را پیش ببرند و  تخریب روحانیت. اینها همه برنامه دشمن است.

خوب، برای مقابله با این مشکلات و پیدا کردن راه حل همه مسئولیم و یکی از بزرگترین مسئولیت ها همانطور که عرض کردم و از حرکت امام درس میگیریم در صحنه بودن و در صحنه ماندن و پیگیری است. روحانیت نسبت به مسائل جاری و معضلات نباید بی تفاوت باشد. باید فعال باشد و صحنه گردان باشد و در سطوح تاثیر گذار نقش آفرینی مبنایی داشته باشد.



در آغاز سخن


أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدالله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خیر الانام المصطفی ابي القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما بقیة الله في الارضين و اللعنة على أعدائهم أجمعين من الآن الى قيام يوم الدين.


در آغاز سخن، از اینکه توفیق نصیب این کمترین شد، تا در استان اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و مهد حوزه های علمیه و علمای بزرگ حاظر شوم و در شهر شهیدان سرافراز امثال شهید مدرس، شهید نواب صفوی، شهید بهشتی، شهید ردانی پور و شهید خرازی و شهيد كاظمی و شهید طباطبایی نژاد و امثال این شهدای بزرگ و شهید محراب اشرفی اصفهانی باشم، خوشنودم. و همچنین توفیقی است که در محضر عزیزان هستم و این توفیق هم به خاطر شهیدان نصیبم شد و کنگره ای که فردا هست و خدمت هستم.



مقدمه_ نقشهای مهم روحانیت در جامعه و لزوم ایفای آنها


بحث مختلفی می شود در جمع سروران مکرم مطرح بکنیم. اما فکر می کنم  اولین نکته ای که باید به خودم و عزیزان گوشزد بکنم، نقشهای متفاوت و مهم روحانیت در جامعه است.قبل از انقلاب به یک شکلی بعد از انقلاب به یک شکل دیگر. ما این نقشهامان را باید خوب  واقف بشویم و به نحو احسن ایفا بکنیم.



نقش اول روحانیت، نقش تبیین گری است. روحانیت، تبیین کننده اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه های اهل بیت علیهم السلام برای همه آحاد جامعه هستند. نقش دوم، نقش بیدار گری است. بیدار کننده هستند روحانیت جامعه را؛ هم نسبت به دشمنان و هم نسبت به دوستان و هم وظائف. نقش احیاگری، حیات طیبه در جامعه در گرو عمل روحانیت است در امتداد حرکت انبیای الهی و خاتم انبیاء محمد مصطفی و اهل بیت عصمت و طهارت. ياأيها الذين آمنوا استجيبوا لله وللرسول إذا دعاكم لما يحييكم. نقش انسجام بخشی و نقش هویت سازی هم از دیگر اهتمامات روحانیت است. بلاخره وحدت جامعه، صلح و آرامش و امنیت و هویت اجتماعی، همه اش در گرو عملکرد روحانیات است.  نقش پنجم، مبارزه با استبداد و استعمار و مفسدان و مستکبران و چپاولگران و همان نقش جهاد فی سبیل الله است. در طول تاریخ روحانیت پیشتاز این نقش مبارزه بودند. نقش ششم، خدمت رسانی است. واقعا یکی از نقشهای مهم روحانیت، خدمت به مردم است هم برای رفع فقر و محرومیت و هم برای تشکیل موسسه های امدادی مثل بیمارستانها و خیریه ها و امثال اینها و تسکین آلام مردم و رسیدگی به فقرا و مستضعفین نقش ویژه ای است که روحانیت همواره داشته است. نقش هفتم روحانیت، که این نقش به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی خیلی برجسته شد، تلاش برای اقامه حکم الله و برقراری  حاکمیت دین در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که با پیروزی  انقلاب اسلامی این نقش روحانیت در تحقق حاکمیت دین برجسته شد. نقش هشتم، زمینه سازی برای ظهور صاحب الامر و الزمان و بستر سازی، برای صلح و امنیت جهانی و اصلاح عالم است. بلاخره ما افتخار می کنیم که طلابیم و بالاترین و برجسته ترین لقبی که به ما می دهند این است که می گویند سرباز حضرت بقیة الله  سرباز امام زمان و افسرانی داریم که آنها رهبران دینی در عصر غیبتند مراجع معظم و ولی فقیه که این نقش را به عهده می گیرند. نقش نهم کاهش آسیبهای اجتماعی و توانمند سازی جامعه اسنت. در این زمینه هم بلاخره آسیبهایی دارد جامعه. کاهش این آسیبها در قالب مشاوره، در قالب تبلیغ، در قالب مسجد در قالب حرکت دینی، روحانیت می توانند آسیبهای اجتماعی را خیلی کم بکنند و جامعه را توانمند کنند. 

خوب، نهضت های مهمی را روحانیت شکل دادند مثل نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه جنبش ملی کردن نفت و به ویژه انقلاب اسلامی همه این حرکت ها تحت تاثیر روحانیت بوده است و به ویژه انقلاب اسلامی. کم و زیاد تحت تاثیر ویژه داشته اند. حالا این مقدمه را من برای چه گفتم؟


آسیب های درونی روحانیت

و البته در کنار این نقشهای مهم، ما منکر آسیب های درونی  روحانیت نیستیم که این آسیبها را باید از بین ببریم. آسیبهایی مثل دنیا گرایی واشرافی گرایی و تجگل گرایی، بی تفاوتی نسبت به نقشهای فزاینده روحانیت به عنوان وارث انبیاء و بی تفاوتی نسبت به وظایف اجتماعی و سیاسی و اینکه بعضی از ما فقط رسالت خودمان را تعلیم و تعلم می دانیم. به قول همان مثالی که می گویند: "ثلاثة ليس لها نهاية   رسائل مكاسب كفاية" و عملا حوزه ها را تبدیل کرده ایم انگار  مثل یک دانشگاه، که وظیفه مان فقط درس خواندن و درس دادن است. از نقشهای دیگر روحانیت غافل می شویم نقشهایی که باید زنده شوند. این هم یک آسیب است. پس آسیب دیگر نشناختن نقشهای خود. ارتباط ضعیف با مردم، ارتباط ضعیف روحانیت با مردم یک آسیب است. خصوصا ارتباط کم با جوانان. بلکه جدایی از مردم و اینها همه آسیب است چه برسد به نقاط ضعفی که ممکن است اگر یک روحانی از خود نشان دهد به همه جامعه روحانیت آسیب می زند. 

روحانیت خدومترین و مظلومترین قشر جامعه

دشمن الآن متمرکز شده است روی تضعیف نفوذ روحانیت در لایه های عمیق جامعه و نقش پیشتازی و پیشقرابلی روحانیت را در همه زمینه ها دشمن می خواهد زیر سوال ببرد به گونه ای که روحانیت را مقصر نابسمانی ها نشان دهد و این چیز خطرناکی است. روحانیت در شرایط حاظر ضمن اینکه خدوم ترین قشر جامعه است، مظلوم ترین قشر جامعه هم هست. هم خدومترین قشر است و هم مظلومترین قشر است. تخریب بی سابقه روحانیت برای کم اثر جلوه دادن نقش اثر گذار روحانیت و برای این است که روحانیت را دچار انفعال کنند انفعال و مرعوب کند به طوری که روحانیت عقب نشینی کنند. و بعضی ها هم خدای ناکرده دچار ضعف و نا امیدی بشوند. خلاصه عرضم این است که دشمن برنامه دارد که در کنار تخریب روحانیت روحانیت را منفعل کند و مرعوب کند و منزوی کند و اگر روحانیت نقش پیشتازیش را از دست بدهد خدای نکرده هم اسلام و هم مکتب مقدس اهل البیت علیهم السلام و هم نظام اسلامی با مخاطرات جدی رو به رو خواهد شد.

روحانیت باید در صحنه باشد و نقش آفرینی کند

 و شاید نقشی که روحانیت هم اکنون در دهه پنج انقلاب و در پایان چهار دهه از انقلاب می تواند ایفا بکند از نقش آن روحانیتی که انقلاب کردند در کنار  امام و این نهضت را به عنوان امانت تحویل ما دادند، نه تنها کمتر نیست، بلکه نقش بیشتری است و چون بعد از چهار دهه از انقلاب ما توانستیم به برکت همین مجاهدت های روحانیت پیشروی داشته باشبم هم در سطح بین الملل و هم در داخل کشور و هم در سطح کشورهای منطقه. حقیقتا دشمنان اسلام و دشمنان مکتب اهل بیت در سایه پیروزی نظام مقدس اسلامی و بعد از آن ضعیف تر و ذلیل تر و منفعل تر شده اند  در مقابل اسلام و مکتب اهل بیت و در این چهار دهه، اسلام و مکتب اهل بیت و نظام اسلامی  پیشروی داشته است و قوی تر شده است. ضعیف تر که نشده ایم هیچ، قوی تر هم شده ایم و یکی از معجزات انقلاب اسلامی همین است که در کنار توطئه های پیچیده که یک روز هم قطع نشده اند، داخلی و بین المللی، این انقلاب ماندگار شده است. یک بحث بسیار مهمی دارد رهبر انقلاب تحت عنوان ماندگاری انقلاب اسلامی؛ که چطور شده است این انقلاب چهل سال مانده است؟ راز ماندگاری انقلاب اسلامی چیست و برای صیانت از انقلاب اسلامی حالا ما چه کنیم؟ این بحث بسیار مهمی است. جان کلام بنده خدمت سروران مکرم و علمای معظم این است که مسئولیت روحانیت، در پیشتازی برای حفظ اسلام و مکتب اهل بیت و حفظ این نظام اسلامی خیلی بیستر است. همانطور که رهبری فرمودند خیلی جاها عقب نشینی ممنوع است. توقف ممنوع است. باید به سمت جلو حرکت کنیم و در صحنه حاظر باشیم. کدام صحنه؟ صحنه تبیین، صحنه رصد و دیدبانی، صحنه مطالبه گری، صحنه امر به معروف و نهی از منکر، صحنه صیانت از انقلاب اسلامی در جهت حاکمیت فقه، صحنه مبارزه، صحنه ایجاد امید و نشاط و تشکیل شبکه ای از نیروهای مومن انقلابی در سراسر کشور و اینکه باید فعالیت خودمان را به روز رسانی کنیم و خدای نکرده به حاشیه نرویم. اینکه بعضی بگویند ما مشغولیم و اشتغالاتی داریم اما در صحنه حاظر نشویم و نقش آفرین نباشیم این چیز خطرناکی است چون انقلاب اسلامی ما امروز با خطرهای بزرگی روبه رو است که نیاز به حضور روحانیت در صحنه دارد.

غرب گرایی و غرب گرایان و مبارزه امام و یاران امام با نماد آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

امروز چند آسیب بزرگ انقلاب ما را تهدید می کند. من به نظرم در راس این آسیبها، غرب گرایی و حضور غرب گرایان در لایه های مختلف مدیریت کشور است. بعد از پیروزی انقلاب، خوب، یک جریان غرب گرایی تلاش کرد که انقلاب را به نفع خودش مصادره کند. نماد آن جریان غرب گرا نهضت آزادی بود. اما با هوشمندی، بصیرت، نفوذ، هدایت و قاطعیت و شجاعت  امام راحل قدس سره الشریف و یاران امام نظیر شهید بهشتی، اینها نتوانستند انقلاب را در سالهای ۵۷ و ۵۸ و ۵۹ مصادره کنند. ارتباط هم برقرار کرده بودند با آمربکا. خوب من اینجا پنج دقیقه هم وقت بگیرم و در مورد "نهضت آزادی" بگویم.خوب، ماموریتی که دولت موقت داشت، تدوین قانون اساسی بود.


ادامه دارد...





آیت الله عباس کعبی روز گذشته، در بدو ورود به استان اصفهان با آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده معزز ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله کعبی  مهمان ویژه دهمین کنگره شهدای طلبه و روحانیون استان اصفهان، فردا صبح در این کنگره سخنرانی خواهند کرد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان(عج) با اشاره به برگزاری این کنگره در روز پنج‌شنبه 29 آذر ماه تصریح کرد: این همایش با رویکرد جدیدی سعی در شناساندن ویژگی این شهدا به نسل جوان و نوجوان دارد و مکان برگزاری آن در حسیینیه همدانیان در مجموعه تخت فولاد به صورت عمومی برگزار می‌شود.


صادقی در خصوص برنامه های این کنگره بیان داشت: کنگره امسال به منظور بزرگداشت شهید طباطبایی‌نژاد و با هدف بیان زندگی‌نامه ایشان برگزار می‌شود.


وی افزود: از دو کتاب شاهدان روحانی 2 و کتاب زندگی نامه شهید طباطبایی نژاد که به قلم یکی از همرزمان این شهید به نگارش درآمده است، رونمایی می‌شود.


مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الزمان(عج) با اشاره به پیش رو بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از چهل ایثارگر و آزاده و هم چنین 40 نفر از فرزندان مدال آور و افتخار آفرین شهدای روحانیون تجلیل می‌شود.


صادقی عنوان کرد: پیام آیت الله مظاهری نیز در این مراسم قرائت می‌شود و آیت الله کعبی عضو هیئت رئیسه خبرگان مهمان ویژه‌ی این مراسم است. 

◼ بيان آية الله الشيخ عباس الكعبي اثر وصول نبأ رحيل  حجة الاسلام و المسلمين فضيلة الشيخ الحاج چاسب آلبوغبیش تغمده الله برحمته الواسعة


💠 بسم الله الرحمن الرحيم  و بشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون  تلقينا بكل الحزن و الاسى و بقلوب مؤمنة  بقضاء الله و قدره نبأ ارتحال اخينا و صديقنا و عزيزنا  العالم المجاهد حجة الاسلام و المسلمين الحاج شيخ چاسب البوغبيش تغمده الله برحمته الواسعة و هو في طريق عودته من زيارة العتبات المقدسة و زيارة ابي عبدالله الحسين عليه السلام. بعد عمر حافل بالايمان و العلم والعمل و السعى و النشاط في سبيل الله والخدمة الصادقة  للمؤمنين و لطلبة العلوم الدينية و كذلك بناء المساجد و تبليغ معارف الاسلام و علوم اهل البيت عليهم السلام.


 انه التحق برفاقه الشهداء و باخيه المرحوم  الشهيد الغالي، "غدير البوغبيش" حيث اوصى أن يدفن الى جواره. 


وبهذه المناسبة الأليمة اتقدم باحر التعازي الى الحوزات العلمية و عشيرته و زملائه و اصدقائه و رفقاء دربه و اهله و ذويه و نسال الله أن يلهمهم الصبر و السلوان و أن  يتنعم عليه بفضله و مغفرته  و رضوانه و رحمته الواسعة و ان يسكنه فسيح جنانه مع محمد و آله  بمنه و كرمه


 انه سميع مجيب 


٢٤/ ٩ /١٣٩٧الموافق ٥ ربيع الثاني ١٤٤٠ ه ق 

الاقل-  عباس الكعبي مندوب اهالي خوزستان في مجلس خبراء القيادة




به گزارش خبرگزاری رسا، دادگاه جنایی کویت به ریاست قاضی عبدالله عثمان در حکمی ظالمانه، حجت الاسلام شیخ حسن معتوق دبیرکل جمعیت «ائتلاف اسلامی» و از عالمان برجسته شیعی کویت را به پنج سال حبس محکوم کرد.


شیخ حسین معتوق به همراه ۱۳ فرد دیگر به پنج سال حبس محکوم شده است.


در حکم صادره علیه شیخ معتوق آمده است: شیخ حسین معتوق متهم ردیف اول به همراه هاشم فاضل متهم ردیف دوم به پنج سال حبس و نیز پنج سال تحت نظر بودن پس از پایان محکومیت و نیز متهمان ردیف سوم تا ۱۳ هرکدام از سه تا ۱۳ سال حبس محکوم شدند.


شیخ معتوق پیشتر نیز به دلیل اظهار دیدگاه مسالمت آمیز خود و نیز به بهای دفاع از زندانیان شیعی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت که با اعتراض علما و شخصیت‌های جهان اسلام و اثبات بیگناهی آزاد شد.


شیخ معتوق در حالی بار دیگر بازداشت شده است که شیوخ نزدیک به حاکمیت که بارها دعوت به فتنه، کشتار و تفرقه کرده‌اند از ناحیه حکومت مورد پیگرد قرار نگرفته و از مصونیت قضایی بهره‌مند بوده‌اند.


دبیرکل جمعیت «ائتلاف اسلامی» در سال ۹۴ نیز خواستار تعدیل ساختار اداری وزارت اوقاف و اشراف دولت بر مساجد شد و خاطر نشان کرد که نقد حکومت به معنای تخریب آن نیست بلکه عمل به قول حق است.




دان المجلس الأعلى لجماعة العلما و المدرسين في الحوزة العلمية بقم المقدسة حكم محكمة الجنايات الكويتية بحق الشيخ حسين المعتوق الأمين العام للتحالف الإسلامي الوطني في الكويت واعتبره سياسيا وقاسيا و متأثرا من التيار الأمريصهيوني وتيار الفتنة والتحريض.

خاص الاجتهاد: وجاء في بيان  المجلس الأعلى لجماعة العلما و المدرسين الذي أصدره أمس: للأسف اطلعنا على حكم محكمة الجنايات الكويتية بسجن العالم الفاضل حجة الإسلام الشيخ حسين المعتوق؛ و أحد من أصحابه لمدة عشر سنوات ( 5سنوات مع الشغل والنفاذ ووضعهما تحت المراقبة 5سنوات ) وكذلك إثنى عشر من المواطنين الكويتيين بالحبس لسنة واحدة.

هذا، وأن لسماحة الشيخ حسين المعتوق وهو أمين عام التحالف الإسلامي في الكويت وكذلك عضو المجلس الأعلى لمجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام وكذلك ممثل المراجع الكبار في الكويت و من اساتذة الحوزة العلمية، مواقف مستمرة في وحدة الكويت وأمنها واستقرارها، وخلافا للتيارات المتطرفة في الكويت، يسعى وبجهود مبذولة لهداية المجتمع الشيعي الكويتي في طريق الوحدة والاحتفاظ على المصالح الوطنية للكويت.

يدين المجلس الأعلى لجماعة العلما والمدرسين في الحوزة العلمية بقم المقدسة هذا العمل ويعتبر حكم المحكمة سياسيا وقاسيا و متأثرا من التيار الأمريصهيوني وتيار الفتنة والتحريض.

ويتوقع من مسئولين الكويتيين بينما يسعون إلى تقوية العلاقات الصداقة بين الشعوب المسلمة و الحفاظ على الوحدة والاستقرار في الكويت، أن يتخذوا إجراءات عاجلة لرفع قلق الحوزات العلمية وأن يأمر بإلغاء هذا الحكم القاسي الذي هو نوع من نكران الجميل بالنسبة للمسلمين الشيعة في الكويت .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمد يزدي

رئيس المجلس الأعلى لجماعة العلما و المدرسين في الحوزة العلمية بقم المقدسة

 

هذا وقضت محكمة الجنايات الكويتية قبل يومين برئاسة القاضي عبدالله العثمان بسجن أمين عام التحالف الإسلامي ورجل الدين الشيعي البارز الشيخ حسين المعتوق لمدة 5 سنوات.

وتتهم السلطات الشيخ حسين المعتوق و13 آخرين بـ “التستر على متهمي خلية العبدلي”.

وجاء في منطوق الحكم إن المحكمة قضت بسجن المتهمين الأول (الشيخ حسين المعتوق) والثاني (الناشط هاشم فاضل – مساعد الشيخ المعتوق) 5 سنوات مع الشغل والنفاذ ووضعهما تحت مراقبة الشرطة 5 سنوات عقب الانتهاء من تنفيذ العقوبة، وبحبس المتهمين من الثالث حتى الثالث عشر بالحبس سنة وإعفاء المتهم الـ14 من العقاب.

جامعة المدرسين ، تضم كبار الأساتذة و الفقهاء في الحوزة العلمية في قم المقدسة